Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Zabawy z prawem autorskim dawne i nowe - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
19 października 2022
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
84,00

Zabawy z prawem autorskim dawne i nowe - ebook

O wyjątkowości publikacji stanowi zamieszczony w niej obszerny materiał ilustracyjny. Na konkretnych przykładach ukazuje on dylematy i trudności w stosowaniu prawa autorskiego. Zaprezentowane w książce rysunki i zdjęcia albo bezpośrednio stanowiły przedmiot sporów sądowych lub dyskusji w kontekście naruszania praw autorskich, albo są dobrą ilustracją trudności w interpretacjach autorskoprawnych.
Dzięki temu książka jest przeznaczona zarówno dla studentów, wydawców, dziennikarzy, twórców reklam, producentów filmowych i telewizyjnych, jak i dla osób zawodowo zajmujących się prawem autorskim.

W drugim wydaniu publikacji przedstawiono nowe zagadnienia dotyczące m.in:
• sztucznej inteligencji;
• NFT (non-fungible token), czyli niewymienialnego, niezmiennego technicznie, niemożliwego do zhakowania certyfikatu poświadczającego, że dany plik to oryginał istniejący tylko w jednej kopii;
• autoplagiatu;
• „problemów z wsiadaniem do pociągu”, na marginesie orzeczenia sądowego dotyczącego słynnej piosenki.

Teksty „dawne” zostały uzupełnione, niekiedy istotnie zmienione, często z nowymi przykładami albo inną oceną prawną, co uwidacznia płynność ocen i interpretacji w prawie autorskim. Z jednej strony jest to związane ze zmianą przepisów, z drugiej zaś z nowym orzecznictwem (zwłaszcza Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej). Prowadzi to w wielu przypadkach do przedstawienia zupełnie nowych interpretacji, przeciwstawnych do wcześniej proponowanych.

Spis treści

Wykaz skrótów 11
I Wstęp 13
II Utwór i jego ochrona w prawie autorskim – ilustrowane ABC i D 19
1 Wprowadzenie 21
2 Prawo autorskie w systemie prawa 22
3 Prawo autorskie, prawa podstawowe i zasada proporcjonalności 25
4 Utwór 26
A Uwagi ogólne 26
B Brak ochrony pomysłu 32
C Postacie utworów 54
D Prawne kategorie utworów 70
a Dzieło samoistne i inspirowane 70
b Dzieło zależne 75
c Dzieła współautorskie i łączne 77
d Bazy danych 83
e Dzieła zbiorowe, pracownicze 84
5 Znaczki, banknoty, orzeczenia sądowe i inne przedmioty
wyłączone spod ochrony autorskiej na podstawie art. 4 pr. aut. 85
6 Powstanie i czas ochrony praw autorskich 93
7 Autorskie dobra osobiste (treść i ochrona) 94
A Uwagi ogólne 94
B Prawo do autorstwa 97
C Prawo do integralności 105
D Prawo decydowania o pierwszym udostępnieniu utworu 122
E Na zakończenie 122
8 Autorskie prawa majątkowe (treść i ochrona) 123
A Treść autorskich praw majątkowych 123
B Naruszenie autorskich praw majątkowych 125
9 Dozwolony użytek 156
A Uwagi ogólne 156
B Dozwolony użytek osobisty 158
C Cytat 160
D Parodia 165
E Pastisz 184
F Prawo panoramy 186
G Skandal z wizerunkiem prezydenta 190
10 Plakat „Konstytucja” 193
11 Zamiast zakończenia 197
III Sztuczna inteligencja i prawo autorskie 201
1 Kształt prawa autorskiego jako wynik postępu technicznego 203
2 Twórcze rezultaty sztucznej inteligencji 203
3 Zagadnienia prawne 208
A Uwagi ogólne 208
B Ochrona rezultatów SI na gruncie obowiązującego stanu prawnego 212
C Dzieła hybrydowe tworzone z udziałem SI
na gruncie obowiązującego prawa 216
a Wytwory SI wykorzystujące cudze utwory 216
b Wytwory maszyny (SI) współtworzone (?) przez człowieka 219
D Czy należy wprowadzić ochronę prawem autorskim rezultatów SI? 224
E Uwagi końcowe 231
IV Problemy z wsiadaniem do pociągu byle jakiego 233
1 Cecha „własnej intelektualnej twórczości” 235
2 Parodia 242
3 Naruszenie autorskich dóbr osobistych
przez eksploatację nietwórczych elementów utworu 244
4 Wnioski 250
V Fotografi a 253
1 Fotografi a jako utwór 255
A Dopuszczalność uznania fotografi i jako przedmiotu prawa autorskiego 255
B Istnienie cech utworu w fotografi i 256
2 Podmiot prawa autorskiego (współautorstwo) 268
3 Naruszenie prawa autorskiego w związku z fotografi ą 270
A Uwagi ogólne 270
B Niechroniony pomysł 271
C Kompozycja zdjęcia 281
D Zakres ochrony 283
E Przejęcie planu wyrażenia w fotografi i 287
F Dzieło plastyczne na podstawie fotografi i 289
G Fotografi a dzieł plastycznych 299
H Naruszenie czy brak naruszenia prawa autorskiego? 302
4 Fotografi a i dozwolony użytek 307
A Uwagi ogólne 307
B Cytat 308
C Parodia i satyra 309
D Prawo panoramy 311
5 Polskie spory sądowe o cytat i ochronę integralności fotografi i 317
6 Głupia zabawa 324
7 Wnioski 326
VI Sztuka przywłaszczeniowa (appropriation art) a prawo autorskie 329
1 Wstęp 331
2 Autorskoprawny status sztuki przywłaszczeniowej 334
A Brak nowego utworu 334
B Dzieła niesamoistne i dzieła z cytatami 337
3 Dozwolony użytek w sztuce przywłaszczeniowej 340
4 Rodzaje przywłaszczeń 351
5 Sztuka przywłaszczeniowa a autorskie dobra osobiste 353
6 Dwa procesy o jedną wystawę 356
7 Wnioski 365
VII „Polityka”, W samo południe i plakat Solidarności 367
1 Problem istnienia utworu 369
2 Dzieło tylko inspirowane i dzieło przejmujące cudze elementy twórcze 374
3 Dopuszczalność wykorzystania elementów twórczych z cudzego dzieła 378
A Uwagi ogólne 378
B Prawo cytatu 379
C Parodia 384
D Wykorzystanie plakatu dla własnych celów promocyjnych 386
4 Autorskie prawa osobiste 386
A Obowiązek wskazania autorstwa wykorzystanego utworu 386
B Prawo do integralności 388
5 Status prawny i logo Solidarności 390
6 Same wątpliwości 399
7 Wnioski 399
VIII Plakat zjazdowy 401
1 Uwagi ogólne 403
2 Naruszenie autorskich dóbr osobistych 404
A Prawo do autorstwa 404
B Prawo do integralności 405
3 Autorskie prawa majątkowe 406
4 Dozwolony użytek – cytat 408
5 Dozwolony użytek – parodia 410
IX Mona Lisa w świetle prawa autorskiego 417
1 Uwagi ogólne 419
2 Eksploatacja cudzego utworu 420
A Utwór inspirowany 420
B „Nietwórcza” modyfi kacja dzieła (brak nowego utworu) 422
C Fotografi a obrazu a utwór 426
D Dzieła zależne i dopuszczalność eksploatacji cudzego utworu
we własnym dziele 429
3 Autorskie dobra osobiste 431
A Autorskie dobra osobiste po śmierci twórcy 431
B Prawo do autorstwa 431
C Naruszenie prawa do integralności i prawa do rzetelnego
wykorzystania utworu 433
4 Wnioski 437
X NFT i prawo autorskie 439
XI Autoplagiat 453
XII Problemy z okładką Zabaw 459
XIII W sprawie dopuszczalności zamieszczenia ilustracji w tej książce 467
XIV Zamiast wniosków: naruszenie praw autorskich do utworu 479
O autorze 485

Kategoria: Własności intelektualnej
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8328-125-4
Rozmiar pliku: 25 MB

BESTSELLERY

Kategorie: