Zamiast przemawiać, zacznij rozmawiać. Porozumienie bez Przemocy w biznesie - ebook
Zamiast przemawiać, zacznij rozmawiać. Porozumienie bez Przemocy w biznesie - ebook
Firma, w której wszystkim pracuje się lepiej
Jako uczestnicy świata biznesu, ale także osoby związane z wszelkiego rodzaju organizacjami i instytucjami, znajdujemy się aktualnie w kluczowym momencie zmiany w podejściu do działania. W "starym" paradygmacie motywacja do działania wynika albo z oczekiwania nagrody, albo z chęci uniknięcia kary; czasem z obu czynników naraz. W "nowym" chodzi o jakościowy kontakt ... zarówno ze sobą, jak i z innymi. W tym paradygmacie istotna jest uważność na uczucia i potrzeby wszystkich zaangażowanych stron, współdzielenie mocy, współpraca i szukanie rozwiązań win-win.
W tym podejściu chodzi o odpowiedzi na pytania:
- Co jest dla mnie i dla innych ważne?
- Co jest sednem sprawy?
- Jak możemy wzajemnie się uwzględnić, by znaleźć rozwiązanie, które wzbogaci wszystkich zaangażowanych?
Autorzy tej publikacji przyglądają się drugiemu paradygmatowi funkcjonowania firm, organizacji i instytucji. Wyjaśniają, na czym polega Porozumienie bez Przemocy (NVC), i podpowiadają, jak wdrożyć jego założenia w relacjach wewnątrzfirmowych, w dialogu z partnerami i otoczeniem, a także jak wprowadzić to podejście w organizacjach. Promują model przywództwa opartego na potrzebach, dowodzą ponadto, że empatia ma moc również w biznesie i realnie przekłada się na wyniki biznesowe organizacji.
Spis treści
Wprowadzenie
- Jak kultywować paradygmat współpracy, widzenia człowieka i szukania rozwiązań win - win?
- Kilka słów o Marshallu b. Rosenbergu, który wniósł do świata NVC
1. Model przywództwa opartego na potrzebach
- Uwspólnienie pojęć
- Transformacja od przekonań o przywództwie do postanowień empatycznych liderów/liderek
- Organizacje jako przestrzeń kontaktu z potrzebami
- Matryca potrzeb organizacji
- Podsumowanie
2. Empatia - kompetencja przyszłości. Jak zwiększać poziom empatii w organizacjach?
- Empatia jako kompetencja przyszłości
- Czym jest empatia?
- Empatia w organizacji - co to znaczy?
- Empatia jako żywa wartość w organizacji
- Jakie działania mogą konkretnie wpłynąć na zwiększenie poziomu empatii?
- Podsumowanie
3. Oceniasz czy doceniasz? Moc informacji zwrotnej
- Co to jest informacja zwrotna?
- Jaki jest główny cel informacji zwrotnej, którą formułujesz w roli lidera/liderki?
- Neurobiologia i strefy regulacji w informacji zwrotnej
- To, co i jak mówisz, ma znaczenie
- Kanapka feedbackowa
- Informacja zwrotna w modelu Fuko
- Połączenie Fuko z NVC
- Informacja zwrotna w modelu SBI
- Jakie mogą być intencje?
- Podsumowanie
4. Jak przewodzić z wewnętrznego powołania
- Teoria i wiedza z zakresu NVC
- Poczuj sens, przyjemność i satysfakcję, czyli czym jest sweet spot?
- Opis sytuacji/case study
- Praktyczne podpowiedzi implikacji metody w biznesie
- Podsumowanie
5. Miejsce potrzeb i emocji w gąszczu targetów i deadline'ów, czyli o coachingu opartym na empatii
- Dzisiejszy obraz biznesu
- Co się wyłania?
- Decyzja o zmianie
- Moment próby
- Coaching
- Emocje jako droga do potrzeb
- Konflikt wartości
- Coaching to proces i zmiana to proces
- Sukces
- Podsumowanie
6. Konflikt jako okazja na wzajemne usłyszenie siebie
- Analiza przypadku
- Narzędziownik lidera/liderki wspierających osoby w konflikcie
7. Popatrz na świat przez inne okulary. Rola NVC w zmianie modelu organizacyjnego
- Rozwój ludzkiej świadomości
- Potrzeba zmiany modelu organizacyjnego
- PBP w rozwoju zieleni i turkusu
8. Inkluzywny leadership - jak NVC wspiera poczucie przynależności i zaufania w zespole
- Wstęp
- "społeczny" mózg - dlaczego inkluzywny leadership jest taki ważny i jednocześnie taki trudny
- Liderski mięsień empatii
- Samoświadomość kluczem do inkluzywności
- "obszary wrażliwe" w różnorodnym środowisku
- Inkluzywny leadership bazą dla poczucia przynależności i zaufania
- Zakończenie
- Podsumowanie
- Implikacja w biznesie
9. Od ja, przez ty do my - jak poprzez kontakt i świadomość potrzeb oraz świadomość współzależności budować współpracę i efektywność w biznesie
- Współpraca i efektywność - dwa filary powodzenia i rozwoju organizacji
- Od zintegrowanego mózgu do efektywnej i przyjaznej pracownikom organizacji
- Jak rozwijać i regulować prawą półkulę oraz włączać lewą
- Objąć ja, ty i my
- Dlaczego paradygmat NVC i "Oower with" mają sens
- Doświadczenia z wdrażania NVC jako paradygmatu
- Podsumowanie i kluczowe postulaty wdrożeniowe
10. Znaczenie słuchania w roli liderskiej
- Słuchanie jako umiejętność liderska
- Blokady kontaktu
- Bezpieczeństwo psychiczne
- Koła ratunkowe uważnego słuchania
- Praktyczne podpowiedzi w biznesie
11. Umiejętne podejmowanie długoterminowo zrównoważonych decyzji
- Potrzeba a strategia
- Zadowolenie klientów
- Wypracowanie własnej długoterminowo zrównoważonej decyzji
- Dlaczego warto?
- Podsumowanie
12. Język rezonowania w biznesie - jak budować bezpieczeństwo psychologiczne
- Czym jest język rezonowania i dlaczego ma moc
- Czym jest bezpieczeństwo psychologiczne
- Korzyści z dbania o bezpieczeństwo psychologiczne
- Jak język wpływa na bezpieczeństwo i co ma wspólnego z mózgiem
- Formy języka rezonowania i jego zastosowanie w biznesie
- Przykłady wdrożenia języka rezonowania
- Podsumowanie
A. Ankieta - badanie świadomości zasobów lidera/liderki
B. Lista uczuć i lista potrzeb
- Lista uczuć
- Lista potrzeb
C. Bibliografia
D. Biogramy
| Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-289-3032-2 |
| Rozmiar pliku: | 5,3 MB |