Zamknięcie 2024 roku w księgach rachunkowych instytucji kultury. Zmiany, dokumentacja, praktyczne wskazówki - ebook
Zamknięcie 2024 roku w księgach rachunkowych instytucji kultury. Zmiany, dokumentacja, praktyczne wskazówki - ebook
Dla sprawozdań za 2024 rok obowiązuje już najnowsza nowelizacja ustawy o rachunkowości. Sprawozdania tych instytucji kultury, które podlegają obowiązkowi poddania sprawozdaniu finansowemu, muszą zawierać – oprócz bilansu, rachunku zysków i strat i informacji dodatkowej – także rachunek przepływów pieniężnych. Instytucje kultury nie mogą: korzystać z załącznika nr 5 i 4 uor; korzystać z uproszczeń polegających na rezygnacji z tworzenia odpisów i rezerw; wykorzystywać wprost amortyzacji podatkowej. Mogą korzystać jednak z pozostałych uproszczeń dla małych jednostek.
| Kategoria: | Biznesowe |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-8344-826-8 |
| Rozmiar pliku: | 1,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Na dzień kończący rok obrotowy instytucja kultury, jak każda inna jednostka stosująca przepisy ustawy o rachunkowości, jest zobowiązana do zamknięcia ksiąg rachunkowych (art. 12 ust. 2 pkt 1 uor). Dyrektor instytucji już kilka miesięcy przed zakończeniem roku obrotowego powinien zaplanować związane z tym czynności oraz delegować uprawnienia i zadania na odpowiednich pracowników lub działy. Warto zatem sporządzić harmonogram działań.
Aby prawidłowo sporządzić sprawozdanie finansowe w instytucji kultury, podobnie jak w innych jednostkach, musimy:
▶ustalić salda końcowe aktywów i pasywów,
▶porównać salda z wynikami inwentaryzacji i przeprowadzić niezbędne korekty,
▶sporządzić zestawienie obrotów i sald kont syntetycznych oraz zestawienia obrotów i sald kont analitycznych, a także
▶dokonać uzgodnień.
W zasadzie prace dotyczące sprawozdania finansowego można podzielić na 3 etapy:
▶prace przygotowawcze do sporządzenia sprawozdania finansowego,
▶sporządzenie sprawozdania finansowego,
▶prace kończące rok obrotowy.
Czynności, jakie muszą wykonać instytucje kultury, w których rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym
----- ---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Lp. Termin wykonania Rodzaj czynności i podstawa prawna
1. IV kwartał 2024 roku Wybór podmiotu uprawnionego do badania rocznego sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe
2. Od 1 października 2024 r. do 15 stycznia 2025 r. Przeprowadzenie rocznej inwentaryzacji składników aktywów i pasywów (art. 26 uor)
3. Na dzień inwentaryzacji Sporządzenie zestawienia sald inwentaryzowanej grupy aktywów (art. 18 ust. 2 uor)
4. Przed zamknięciem ksiąg rachunkowych, nie później niż do 26 marca 2025 r. Wyjaśnienie i rozliczenie ujawnionych różnic między stanem rzeczywistym a stanem wykazanym w księgach rachunkowych (art. 27 uor)
5. Nie później niż do 26 marca 2025 r. Zestawienie obrotów i sald kont księgi głównej za 2024 rok (art. 24 ust. 5 pkt 2 uor)
6. Nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia kończącego rok obrotowy, tj. do 31 marca 2025 r. Zestawienie sald wszystkich kont ksiąg pomocniczych na dzień 31 grudnia 2024 r. (art. 18 ust. 2 uor)
7. Na dzień kończący rok obrotowy, nie później do 31 marca 2025 r. Zamknięcie ksiąg rachunkowych (art. 12 ust. 2 pkt 1 uor)
8. Na dzień kończący rok obrotowy, nie później do 31 marca 2025 r. Sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego za 2024 rok (art. 45 ust. 1 i art. 52 ust. 1 uor)
9. Nie później niż w ciągu 6 miesięcy od dnia bilansowego, tj. do 30 czerwca 2025 r. Badanie rocznego sprawozdania finansowego za 2024 rok (rozdział 7 uor)
10. Nie później niż do 30 czerwca 2025 r. Zatwierdzenie rocznego sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający (art. 53 ust. 1 uor)
11. W ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego, nie później niż do 15 lipca 2025 r. Ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych (art. 12 ust. 4 uor)
----- ---------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Przykładowy harmonogram oraz osoby odpowiedzialne za inwentaryzację
---------------------------------------------------------------------------- ------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------
Czynność Etap Osoba odpowiedzialna
Powołanie komisji inwentaryzacyjnej Przygotowawczy Dyrektor instytucji kultury
Powołanie zespołów spisowych Przygotowawczy Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej
Przygotowanie dokumentów inwentaryzacyjnych Przygotowawczy Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej
Przygotowanie pola spisowego (w zależności od techniki spisowej) Przygotowawczy Osoba odpowiedzialna materialnie (lub inna)
Spis z natury Główny Członkowie zespołów spisowych
Wycena spisanych składników Główny Pracownicy (zwykle działu księgowego)
Uzgodnienie sald Główny Pracownik działu księgowego
Porównanie z dokumentacją księgową Główny Pracownik działu księgowego we współpracy z pracownikami merytorycznymi w danym zakresie
Protokół różnic inwentaryzacyjnych Opracowanie wyników Pracownik działu księgowego
Wyjaśnienie przyczyn różnic inwentaryzacyjnych Opracowanie wyników Członkowie komisji inwentaryzacyjnej
Protokół rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych Sformułowanie wniosków Przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej
Podjęcie decyzji w sprawie rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych Sformułowanie wniosków Kierownik jednostki
Ujęcie różnic inwentaryzacyjnych i ich rozliczenie w księgach rachunkowych Realizacja wniosków Pracownik działu księgowego
---------------------------------------------------------------------------- ------------------------ ------------------------------------------------------------------------------------------
Metody wyceny poszczególnych składników aktywów i pasywów
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Składnik aktywów Składnik pasywów Metoda wyceny
Materiały i towary Cena zakupu (najczęściej wartość netto z faktury)
Środki trwałe oraz Wartości niematerialne i prawne Cena nabycia (koszt wytworzenia lub wartość przeszacowana) pomniejszone o odpisy umorzeniowe oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości
Środki trwałe w budowie Ogół kosztów wytworzenia związanych z ich wytworzeniem pomniejszone o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości (w praktyce koszty wynikające z faktur za materiały i podwykonawców)
Produkty gotowe i półprodukty w toku Koszt wytworzenia
Środki trwałe oraz Wartości niematerialne i prawne nabyte nieodpłatnie Wartość godziwa (najczęściej szacunek lub wycena rzeczoznawcy)
Środki trwałe stanowiące własność Skarbu Państwa lub JST otrzymane nieodpłatnie na podstawie decyzji właściwego organu Wartość określona w decyzji
Należności i środki pieniężne w walucie obcej Zobowiązania i kredyty wyrażone w walucie obcej Kurs waluty obcej w NBP na dzień bilansowy
Należności, roszczenia sporne i udzielone pożyczki Kwota wymaganej zapłaty z zachowaniem zasady ostrożności
Inwestycje długoterminowe Cena nabycia pomniejszona o odpisy z tytułu trwałej utraty wartości
Zobowiązania Kwota wymagająca zapłaty
Rezerwy Uzasadniona, wiarygodnie oszacowana wartość (kalkulacje, szacunki własne, wycena aktuarialna itp.)
Kapitały (fundusze własne) IK Wartość nominalna
Środki pieniężne i inne aktywa pieniężne, rozliczenia międzyokresowe kosztów, zaliczki na dostawy i środki trwałe w budowie Wynik finansowy IK, fundusze specjalne, rozliczenia międzyokresowe przychodów Wartość nominalna
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Zmiany w przepisach
Dla instytucji kultury ważne były zmiany wprowadzone w 2019 roku w rachunkowości dotyczące przede wszystkim skrócenia okresu przechowywania sprawozdań finansowych oraz rozszerzenie kręgu jednostek uprawnionych do stosowania dodatkowych uproszczeń w zakresie ewidencji i leasingu. Nowelizacja ustawy o rachunkowości z końca 2024 roku, która obowiązuje już dla sprawozdań za 2024 rok, nie zmienia zakresu uproszczeń, a jedynie je porządkuje. Potwierdzono w nowym brzmieniu art. 45 ust. 3 uor, że sprawozdania tych instytucji kultury, które podlegają obowiązkowi poddania sprawozdania finansowego, muszą zawierać oprócz bilansu, rachunku zysków i strat i informacji dodatkowej także rachunek przepływów pieniężnych. Instytucje kultury nie mogą korzystać z załącznika nr 5 i 4, nawet jeśli spełnią warunki wielkościowe dla uznania ich za małe/mikrojednostki. Nie mogą korzystać z uproszczeń podlegających rezygnacji z tworzenia odpisów aktualizacyjnych, rezerw na znane ryzyko i grożące straty oraz rezerw na świadczenia pracownicze. Nie mogą wykorzystywać wprost amortyzacji podatkowej. Jednak mogą korzystać z pozostałych uproszczeń dla małych jednostek np. w zakresie leasingu czy odroczonego podatku dochodowego.
Najważniejszą zmianą jest podniesienie progów dla małych jednostek i mikrojednostek. Zgodnie z nowym art. 3 ust. 1 pkt 1a jednostka mikro to jednostka, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą – w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą, nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
a) 2.000.000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 4.000.000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
c) 10 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty
– przy czym jednostka traci status jednostki mikro, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy przekroczyła co najmniej dwie z trzech tych wielkości.
Z kolei jednostka mała to jednostka niebędąca jednostką mikro, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą – w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą, nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
a) 33.000.000 zł – w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 66.000.000 zł – w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
c) 50 osób – w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty
– przy czym jednostka traci status jednostki małej, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy przekroczyła co najmniej dwie z trzech tych wielkości.
Ustawa o rachunkowości wprowadza obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych zarówno jednostkowych, jak i skonsolidowanych oraz sprawozdania z działalności, sprawozdania z działalności na rzecz administracji publicznej w postaci elektronicznej dla wszystkich podmiotów, które stosują ustawę o rachunkowości. Przy czym sprawozdanie musi być opatrzone podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym (art. 45 ust. 1f uor). Te przepisy weszły już w życie 1 października 2018 r. Od 2020 roku można stosować też podpis osobisty. A od 2022 roku funkcjonuje oświadczenie o podpisaniu sprawozdań zamiast podpisy części członków kierownictwa jednostki zamiast ich podpisów pod sprawozdaniem. Jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy, wystarczy, aby sprawozdanie finansowe podpisała co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu. Pozostałe osoby wchodzące w skład tego organu podpisują oświadczenia, że sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie, lub odmawiają złożenia takich oświadczeń.
Całą treść przeczytasz w pełnej wersji publikacji