Zarządzanie przez algorytmy - ebook
Zarządzanie przez algorytmy - ebook
Zarządzanie przez algorytmy przenika rzeczywistość społeczno-gospodarczą: od polityki i rządzenia państwem, administracji publicznej aż do transformacji różnych modeli biznesu, które w gospodarce cyfrowej obejmują w zasadzie wszystkie sektory, z główną rolą sektora finansowego. Algorytmy są szczególnie przydatne w bankowości, gdzie występują procesy z dużą ilością danych, nie zawsze ustrukturyzowanych i łatwych w interpretacji, np. w obszarze cyberbezpieczeństwa, identyfikacji klientów, zapobiegania oszustwom, zarządzania ryzykiem, a także rozwiązań kognitywnych, robotyki, analizy Big Data, data mining, automatycznego doradztwa.
Wykorzystanie zautomatyzowanych mechanizmów bazujących na algorytmach sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego służy także do kampanii marketingowych, analizy obrazu i dźwięku, automatyzacji procesów obsługowych (call center, procesów windykacyjnych, sterowania głosowego aplikacją, wirtualnych asystentów – chatbotów), czy identyfikacji zagrożeń dla infrastruktury.
Zarazem mało przejrzyste modele algorytmiczne mogą spowodować niezamierzone konsekwencje. To może z kolei wpływać na pojawienie się nowych systemowo ważnych graczy spoza obszaru regulowanego i zwiększać ryzyko na poziomie polityki makroostrożnościowej. Innymi słowy, algorytmy w zarządzaniu to miecz obosieczny, którym należy posługiwać się ostrożnie, ponieważ ekonomiczne i prawne skutki stosowania tej technologii są często nieoczekiwane i nieprzewidywalne.
***
Podobnie jak w poprzednich książkach prof. Włodzimierza Szpringera, także i w tej przedsiębiorcy, menedżerowie, bankowcy oraz finansiści znajdą ogromną ilość wiedzy o nowych technologiach cyfrowych i ich wykorzystaniu w gospodarce.
Autor tej pasjonującej książki przytacza wiele przykładów wziętych z praktyki. To oczywiście uatrakcyjnia i ułatwia czytanie tej niezwykle ciekawej książki, która od pierwszych stron – mimo precyzyjnego, naukowego, menedżerskiego, ekonomicznego i prawnego języka – wciąga czytającego niemal jak powieść od której trudno się oderwać.
z recenzji prof. zw. dra hab. Wiesława Czyżowicza, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
***
Prof. dr hab. Włodzimierz Szpringer – profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Wydział Zarządzania). Wykładowca i ekspert z zakresu bankowości i prawa bankowego, polityki i prawa konkurencji, prawnych i ekonomicznych zagadnień e-biznesu, prawa nowych technologii oraz ekonomicznej analizy prawa i oceny skutków regulacji. Współpracuje z Consumer Finance Network (European Credit Research Institute), European Consumer Debt Network, European Coalition for Responsible Credit, European Financial Inclusion Network. Członek European Association of Law and Economics. Wykładał jako Visiting Professor na uniwersytetach niemieckich, kierował polską grupą badawczą European Network for Better Regulation – VI Program Ramowy UE. Autor ponad 200 publikacji naukowych i licznych ekspertyz dla naczelnych organów państwa, rządu, UOKiK, UKIE, ZBP, KPF i SKEF. Autor wielu książek, w tym książek Nowe technologie a sektor finansowy. FinTech jako szansa i zagrożenie (Poltext 2017) oraz Blockchain jako innowacja systemowa. Od internetu informacji do internetu wartości. Wyzwania dla sektora finansowego (Poltext 2019).
Spis treści
Wprowadzenie
1. BigTechy – platformy cyfrowe. Konkurencja a współpraca
2. BigTechy – FinTechy – kierunki rozwoju rynku
3. Czy usługa jest darmowa? Usługi w zamian za dane osobowe
4. Portale społecznościowe – kierunki regulacji
5. BigTechy – platformy cyfrowe a prawo konkurencji
6. Algorytmy – blockchain – władanie korporacyjne
7. Wykorzystanie algorytmów w zarządzaniu
7.1. Administracja publiczna
7.2. Ochrona praw własności intelektualnej
7.3. Sektor finansowy
7.4. Bankowość – w kierunku integracji finansowej (przykłady)
7.5. Ubezpieczenia (przykłady)
7.6. Initial Coin Offerings (ICO) – Security Token Offerings (STO)
7.7. Handel algorytmiczny – handel wysokich częstotliwości
7.8. Infrastruktura rynku finansowego
8. Algorytmy – profilowanie – decyzje automatyczne
9. Zarządzanie przez algorytmy – problemy przejrzystości
10. Zarządzanie przez algorytmy – kontekst kulturowy i społeczny
11. Korzystanie z algorytmów – szanse i zagrożenia dla systemów zarządzania
12. Zarządzanie przez algorytmy a sztuczna inteligencja
13. Sztuczna inteligencja a ochrona oprogramowania
14. Sztuczna inteligencja – uczenie maszynowe – internet rzeczy
15. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość – szanse dla biznesu
16. Sztuczna inteligencja a prawo konkurencji
Messenger
Hub i Spoke
17. Korzystanie z algorytmów a ochrona konsumenta
18. Korzystanie z algorytmów a cyberbezpieczeństwo
19. Algorytmy, etyka i wartości. Problemy odpowiedzialności algorytmicznej
20. Odpowiedzialność algorytmiczna – testowanie „czarnej skrzynki”
21. Problemy regulacji oprogramowania
22. Zarządzanie algorytmiczne a ryzyko systemowe
23. Algorytmy – regulacja a compliance (RegTech – SupTech)
24. Zarządzanie algorytmiczne – kwestia spójnego podejścia do danych
25. Code is law – czy zarządzanie algorytmiczne wymaga regulacji?
26. DLT blockchain – wyzwania dla konkurencji i regulacji
27. Algorytmy konsensusu (DLT blockchain)
28. Inteligentne umowy
29. Hard fork – czy kod jest prawem?
30. Blockchain w usługach publicznych
31. Decentralized Autonomous Organizations (DAO)
Zakończenie
Wykaz ważniejszych skrótów
Bibliografia
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8175-050-9 |
Rozmiar pliku: | 1,9 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Por. S. Pautke, J.M. Schultze, Wettbewerbsbeschränkungen im Kontext digitaler Plattformen, „Wirtschaft und Wettbewerb” Nr 1/2019, a także: M. Volmar, Ohio v. American Express. Der US Supreme Court entscheidet zur Marktabgrenzung bei mehrseitigen Plattformen, „Wirtschaft und Wettbewerb” Nr 1/2019.
Por. S. Holzweber, Tying and Bundling in the Digital Era, „European Competition Journal” Vol. 14, No. 2–3/2018.
Por. U. Salaschek, M. Serafimova, Preissetzungsalgorithmen im Lichte von Art.102 AEUV, „Wirtschaft und Wettbewerb” Nr 3/2019.
Por. L.M. Khan, The Separation of Platforms and Commerce „Columbia Law Review” Vol. 119, No. 4/2019, https://columbialawreview.org/content/the-separation-of-platforms-and-commerce/
Por. E. Świętochowska, Komisja Europejska: Google i Amazon będą tłumaczyć użytkownikom jak działają algorytmy, https://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/1116888,komisja-europejska-google-i-amazaon-bede-tlumaczyc-uzytkownikom-jak-dzialaja-algorytmy.html
Por. S. Gdak, 9 największych zagrożeń dla firm, zlecających pozycjonowanie – i jak ich uniknąć! https://www.blog.gdaq.pl/2017/11/9-najwiekszych-zagrozen-dla-firm-zlecajacych-pozycjonowanie/; por. też. 10 mitów na temat pozycjonowania, które warto obalić…lub potwierdzić, https://blog.home.pl/2016/11/10-mitow-na-temat-pozycjonowania-ktore-warto-obalic-lub-potwierdzic/
Por. Google manipuluje wynikami wyszukiwania, https://www.bluerank.pl/google-manipuluje-wynikami-wyszukiwania/ por. też: P. Muszyński, Google manipuluje wynikami wyszukiwania? https://gadzetomania.pl/21582,google-manipuluje-wynikami-wyszukiwania; Google manipuluje przepływem informacji? Pod wpływem Żydów zmieniono algorytm wyszukiwania, https://www.pch24.pl/google-manipuluje-przeplywem-informacji-pod-wplywem-zydow-zmieniono-algorytm-wyszukiwania,48382,i.html
Por. Technical tussle: FinTech v BigTech, https://united-kingdom.taylorwessing.com/en/insights/fsr-update/technical-tussle-fintech-v-bigtech; J. Schleuniger, FinTech: Geschäftsideen im Bereich Financial Technologies, https://www.fuer-gruender.de/; E. Pylarinou, AI algorithms – takeaways from Fintech+, https://dailyfintech.com/2018/10/02/ai-algorithms-takeaways-from-fintech/; G. Tri, Of apps and algorithms: How tech newcomers are changing the landscape of Finance, https://hackernoon.com/of-apps-and-algorithms-how-tech-newcomers-are-changing-the-landscape-of-finance-2351d048c611; A. Eisenberg, 7 Ways Fintechs Use Machine Learning to Outsmart the Competition, https://igniteoutsourcing.com/fintech/machine-learning-in-finance/; A. Goel, Winning with Algorithms, AI, and Decision Tools in FinTech, https://gomedici.com/winning-with-algorithms-in-fintech/; J. Gorzala, Fintech – Kreditinstitute, „Bankarchiv. Zeitschrift für das gesamte Bank- und Börsenwesen” Nr 1/2019.
Por. P. Evstifeeva, The other digital enablers: How are regulators shaping the use of open APIs and the cloud globally, and what more can be done?, „Journal of Digital Banking” Vol. 4, No. 1/2019; R. Bhalla, FinTech innovation: Revolutionary or evolutionary business model disruption?, „Journal of Digital Banking” Vol. 4, No. 1/2019.
Por. M. Lehmann, Global Rules for a Global Market Place? – The Regulation and Supervision of FinTech Providers, European Banking Institute Working Paper Series No. 45/2019, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3421963
Por. R.P. Buckley, D.W. Arner, D.A. Zetzsche, Sustainability, FinTech and Financial Inclusion, University of Luxembourg Law Working Paper No. 6/2019, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3387359
Por. M.H. Dahm, B. Constantine, T. Gebauer, B. Bartsc, Disruptive Geschäftsmodelländerungen: Uberisierung, „Zeitschrift für Corporate Governance” Nr 2/2019.
Tamże.