Zarządzanie rozwojem pracowników. Kompleksowe i praktyczne ujęcie - ebook
Zarządzanie rozwojem pracowników. Kompleksowe i praktyczne ujęcie - ebook
Ludzie w firmie: od A do Z
Największym kapitałem firmy są jej pracownicy. Nie środki trwałe, nie zgromadzona gotówka, ale właśnie ludzie. To oni wytwarzają dochód przedsiębiorstwa, komunikują się z klientami, wdrażają zaprojektowane wcześniej innowacje, odpowiadają na zmieniające się warunki otoczenia. Kto tego nie rozumie, szybko znika z rynku. W świecie idealnym zespół pracowników działa jak jeden sprawny umysł - samouczący się komputer, elastyczny i gotowy do coraz wydajniejszej pracy. W praktyce ludzie potrzebują pomocy. Rolą menedżera jest im tę pomoc zapewnić.
Hasło „rozwój zasobów ludzkich” jest odmieniane w literaturze i prasie biznesowej przez wszystkie przypadki. Większość mądrych zarządzających zdaje sobie sprawę z wagi zagadnienia i stara się dbać o to, by pracownicy mieli zapewniony pakiet szkoleń, znali ścieżkę swojej kariery w danej firmie i doskonalili umiejętność pracy w grupie. Jednak ciągle w wielu organizacjach brakuje kompleksowego podejścia do tematu. Żadnej firmy nie stać na to, aby rozwijać zasoby ludzkie bez wcześniejszego określenia rezultatów, które chce osiągnąć. Aby je sprecyzować, konieczna jest analiza biznesowa, a jej wynikiem powinny być decyzje związane z rozwojem pracowników. Tylko takie podejście daje gwarancję priorytetowego podejścia do zasobów ludzkich każdej firmy. I właśnie takie ujęcie tematu przedstawia Autorka.
dr Małgorzata Mitoraj-Jaroszek - certyfikowana konsultantka ROI i jedyna w Polsce przedstawicielka ROI Institute. Od piętnastu lat przygotowuje i prowadzi warsztaty dla firm prywatnych oraz instytucji państwowych, konsultuje też programy szkoleniowe. Jest członkiem AHRD (Academy of Human Resource Development). Autorka programów szkoleniowych dla kadry kierowniczej, szkoleń sprzedażowych oraz szkoleń z zakresu umiejętności społecznych a także projektów doradczych dotyczących procesów rekrutacyjnych, formalnej oceny pracy i oceny efektywności szkoleń. Równocześnie pełni funkcję Prezesa Zarządu w średniej wielkości firmie handlowej.
Spis treści
Wstęp (5)
1. Rozwój zasobów ludzkich (7)
- Zacznijmy od początku - definicja rozwoju zasobów ludzkich (8)
- Modele zarządzania rozwojem zasobów ludzkich w organizacji (10)
- Modele rozwoju zasobów ludzkich w praktyce - badania własne (12)
2. Strategia rozwoju zasobów ludzkich w organizacji (17)
- Powiązanie z biznesem to podstawa (20)
- Rezultaty badań własnych (24)
- Czynniki ułatwiające uczenie się w organizacji (31)
- Czynniki ułatwiające uczenie się w organizacjach prywatnych i instytucjach państwowych (39)
3. Zarządzanie szkoleniami w firmie (53)
- Proces szkoleniowy (58)
- 1. Analiza potrzeb biznesowych (61)
- 2. Analiza potrzeb szkoleniowych (62)
- 3. Ustalenie celów (84)
- 4. Przygotowanie programu szkoleniowego (91)
- 5. Przeprowadzenie szkolenia (110)
- 6. Ocena rezultatów szkolenia (114)
- Podsumowanie (156)
4. Rozwój kariery w organizacji (159)
- Jak wygląda rzeczywistość w firmach? - rezultaty badań (160)
- Znaczenie zarządzania karierą w firmie (163)
- Ścieżki kariery (168)
5. Planowanie sukcesji (169)
- Jak wygląda rzeczywistość w firmach? - rezultaty badań (169)
6. Ocena pracy a rozwój zasobów ludzkich (179)
- Jak wygląda rzeczywistość w firmach? - rezultaty badań (180)
7. System wynagrodzeń a rozwój zasobów ludzkich w organizacji (189)
- Jak wygląda rzeczywistość? - rezultaty badań (190)
8. Rola kadry kierowniczej w procesie rozwoju zasobów ludzkich (195)
- Jak wygląda rzeczywistość w firmach? - rezultaty badań (196)
- Rozwój pracowników jako kompetencja kadry kierowniczej (197)
- Kierownik a ocena pracy (204)
- Kierownik a szkolenia wewnętrzne w organizacji (205)
- Kierownik a planowanie sukcesji i kariery w organizacji (207)
- Coaching menedżerski (207)
- Mentoring (216)
Zakończenie (219)
Bibliografia (223)
Kategoria: | Rynek pracy |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-0434-5 |
Rozmiar pliku: | 4,4 MB |