Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Zasłuchany Lechoń. O tekstowych świadectwach doświadczeń audialnych - ebook

Wydawnictwo:
Format:
MOBI
Data wydania:
27 maja 2025
26,00
2600 pkt
punktów Virtualo

Zasłuchany Lechoń. O tekstowych świadectwach doświadczeń audialnych - ebook

Jak i czego słuchał Jan Lechoń? Co mogą usłyszeć osoby zaczytane w twórczości Lechonia? […] Te i podobne pytania otwierają podstawowe przestrzenie problemowe zawarte w recenzowanym tekście […]. Przede wszystkim jednak autorka stawia sobie cel opisania zasłuchanego Lechonia. Nie chodzi zatem tylko o określone dźwięki czy sposoby słuchania, ale także o wskazanie tych trajektorii twórczości literackiej, które budują nowe hierarchie wartości wyznaczone przez dźwięki i sprzężone z nimi sposoby słuchania. […] Po lekturze całości tekstu […] nie mam wątpliwości, że jest to praca oryginalna, zrealizowana z dbałością o szczegóły oraz nieprzeciętnym zaangażowaniem badawczym.
dr hab. Tomasz Misiak, prof. UAP

To publikacja ważna i bardzo potrzebna, bowiem twórczość Lechonia […] nie doczekała się dotąd tak wnikliwego i kompetentnego opracowania pod kątem oceny jej walorów słuchowych i muzycznych. […] Uważam, że to książka nieodzowna na rynku wydawniczym i w obszarze literaturoznawczego namysłu, przynosi bowiem oryginalne spojrzenie nie tylko na tło twórczości autora Arii z kurantem, ale i na wzruszające obrazy przeszłości, także tej prywatnej, rodzinnej i domowej, co stanowić będzie nadzwyczaj pomocne źródło danych w przyszłych pracach filologicznych, muzykologicznych i literaturoznawczych oraz inspiracji dla twórców wielu dziedzin.
dr hab. Jan Wolski, prof. UR

Ewelina Radion – doktor, historyczka literacka, absolwentka polonistyki Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Rzeszowie i podyplomowych studiów komparatystycznych w Uniwersytecie Jagiellońskim; pracę doktorską o poezji Wiesława Kulikowskiego obroniła w Uniwersytecie Rzeszowskim; interesuje się związkami poezji z muzyką, widzianymi z perspektywy literaturoznawczej i muzykologicznej, oraz kategorią melancholii w ujęciu estetycznym i psychologicznym; autorka stu szkiców, rozpraw, omówień, recenzji o literaturze i muzyce.

Spis treści

I. WPROWADZENIE

Poezja dźwięków

Muzyka w twórczości Lechonia

II. DESKRYPCJA PERCEPCJI SŁUCHOWEJ

Literackie „mówienie” o muzyce

Opis pejzażu dźwiękowego

III. PERCEPCJA DŹWIĘKU

Fizjologia słuchu. Psychologia poznawcza

Psychoakustyka

Psychologia muzyki

IV. PREDYSPOZYCJE SŁUCHOWE LECHONIA

Wzorce kulturowe

Zdolności indywidualne

V. AUDIOSFERA LECHONIA

Tony, święty hałas i cisza

Odgłosy przyrody

Echa przeszłości

Struktura „niema”

Terytoria akustyczne

Dźwięki miasta

Warszawa

Paryż

Nowy Jork

VI. MUZYCZNE ŚWIATY LECHONIA

Własne stany uczuciowe

Słuchanie jako widzenie

Triumf Rubinsteina

Perfumy Chopina

Słuchanie jako dialog

Interpretować, czyli rozmawiać

Nowy mit Szymanowskiego

Słuchanie jako ukojenie

Urok doskonałości

Boska cisza Kochańskiego

Sérénité Landowskiej

VII. TOŻSAMOŚĆ DŹWIĘKOWA LECHONIA

„Nauszny” świadek

Słuchacz muzyki

Romantyk

VIII. ZAKOŃCZENIE

Bibliografia

Indeks nazwisk

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6854-2
Rozmiar pliku: 4,1 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij