- W empik go
Zespół dziecka maltretowanego – skutki wtórne. Studium przypadku - ebook
Zespół dziecka maltretowanego – skutki wtórne. Studium przypadku - ebook
Książka Zespół dziecka maltretowanego – skutki wtórne adresowana jest do studentów pedagogiki, psychologii i socjologii, pracowników służb socjalnych oraz osób zawodowo zajmujących się działalnością pomocową. Z pewnością zainteresuje również wszystkich, w których otoczeniu znajduje się osoba uzależniona od narkotyków.
Publikacja dotyczy skutków wtórnych zespołu dziecka maltretowanego. Pokazuje, z jakimi konsekwencjami dla dorosłego człowieka wiąże się bycie ofiarą krzywdzenia w dzieciństwie. Przekazując wiedzę teoretyczną z zakresu zjawiska ZDM, niedostosowania społecznego, uzależnienia od narkotyków i autoagresji, książka przede wszystkim stanowi studium przypadku. Opowiada, bez upiększeń, historię człowieka z jego marzeniami i ograniczeniami.
Można gdybać, nikt nie wie, co byłoby, gdybym miał inną rodzinę, nie mówię, że byłbym lepszym człowiekiem. Los tak chciał. Trzeba to przyjąć, bo przeszłości już nie zmienię. Ale czemu ja?
Katarzyna Nanowska-Ryczko – absolwentka Pedagogiki Resocjalizacyjnej i Podyplomowego Studium Prawa Karnego Wykonawczego na Uniwersytecie Wrocławskim, zawodowy kurator sądowy wykonujący orzeczenia w sprawach karnych, autorka artykułów naukowych podnoszących tematykę samookaleczeń, interwencji kryzysowej w sytuacji samobójstw oraz zachowań autodestrukcyjnych, a także problematyki z obszaru pracy kuratorów sądowych, mediator w sprawach karnych, cywilnych i rodzinnych. Pracowała jako pracownik dydaktyczny Dolnośląskiej Szkoły Wyższej i wychowawca w Pogotowiu Opiekuńczym. Zainteresowania naukowe autorki obejmują pedagogikę resocjalizacyjną oraz komunikację społeczną.
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7722-956-9 |
Rozmiar pliku: | 1,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Moje zainteresowanie tematyką zespołu dziecka maltretowanego, a zwłaszcza skutkami wtórnymi doznawanej przez dziecko przemocy, pojawiło się na długo, zanim przystąpiłam do pisania tej pracy.
Podczas praktyki kuratora sądowego wielokrotnie miałam do czynienia z ludźmi dokonującymi samouszkodzeń, uzależnionymi od różnych substancji. Opowiadali o swoich rodzinach i zawsze były to złe rodziny. W ich historiach dominowała przemoc doznana w okresie wczesnego dzieciństwa czy też dorastania. Doświadczali obojętności i deprywacji bardzo ważnych potrzeb, dotyczących bezpieczeństwa, bliskości i poczucia własnej wartości.
Myślą przewodnią tego opracowania jest brak miłości jako przyczyna przejawianych przez młodych ludzi zachowań autodestruktywnych.
Cel pracy to analiza zjawiska zespołu dziecka maltretowanego oraz towarzyszących mu skutków wtórnych, a także charakterystyka takich zagadnień jak niedostosowanie społeczne, uzależnienie od substancji psychoaktywnych i samookaleczenie oraz ukazanie, na podstawie studium przypadku, zależności pomiędzy doznaną przez jednostkę w okresie dzieciństwa oraz dorastania przemocą i zaniedbaniem a skłonnością do autodestrukcji w wieku dorosłym.
Moim zamiarem było przedstawienie omawianego zjawiska na przykładzie człowieka, który doświadczył różnych form przemocy, oraz zwrócenie uwagi na złożoność problemu pomocy takiej osobie. Celowo nie poddałam analizie wypowiedzi badanego w trakcie przeprowadzanego z nim wywiadu, aby zachęcić czytelnika do refleksji i samodzielnej oceny.
W związku z tym, że praca ta jest w pewnym sensie zapisem doświadczeń mojej kilkuletniej współpracy z badanym, na podstawie własnej praktyki oraz konsultacji ze specjalistami zajmującymi się profesjonalnie pomocą osobom dotkniętym problemem uzależnień czy zaburzeń osobowości, a przede wszystkim obserwacji podejmowanych przez badanego działań, jego porażek i sukcesów, zaproponuję możliwości interwencji edukacyjnej oraz terapeutycznej w omawianym przeze mnie przypadku.