- nowość
- W empik go
Zobaczyć niewidoczne. Jak chińskie firmy technologiczne chcą zdobyć świat - ebook
Zobaczyć niewidoczne. Jak chińskie firmy technologiczne chcą zdobyć świat - ebook
Już nie Manhattan czy Dolina Krzemowa, tylko Chiny zasilają masową wyobraźnię opowieściami o firmach, które odniosły sukces na skalę światową.
Błyskawiczny i spektakularny rozwój chińskich firm technologicznych zachwiał układem sił w zglobalizowanym świecie późnego kapitalizmu. Co dało ich założycielom przewagę w starciu z wartymi miliardy zagranicznymi korporacjami o ugruntowanej pozycji?
Książka „Zobaczyć niewidoczne” odpowiada na to pytanie. Jej autorzy zagłębiają się w fascynujący świat chińskiej logiki biznesu. Opisując generacje chińskich gigantów technologicznych – od Alibaby, przez Baidu po Xiaomi i ByteDance, właściciela TikToka – pozwalają lepiej zrozumieć tych nowych graczy i dowiedzieć się, dlaczego chińskie firmy zaczynają wyprzedzać największych z Doliny Krzemowej.
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-272-8505-8 |
Rozmiar pliku: | 18 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
PRACOWALIŚMY WSPÓLNIE nad kursem INSEAD o nazwie „Chińska strategia”, podczas którego zarówno uczestniczący w nim naukowcy, jak i studenci coraz bardziej interesowali się pewnym nasilającym się zjawiskiem: rozszerzaniem działalności chińskich firm technologicznych i internetowych poza Chiny. Zaczęliśmy wtedy określać jasny obraz tego, co naprawdę stoi za tymi falami globalnej ekspansji. To wtedy zostały zasiane ziarna, z których wykiełkowała niniejsza książka. Opisujemy w niej strategie, historie i lekcje, które można wynieść z globalnych podróży chińskich firm technologicznych.
Coraz więcej chińskich firm zwiększa aktywność na rynku międzynarodowym, by zrealizować swoje globalne ambicje. Na przykład w roku 2014 Tencent rozpoczął szeroko zakrojoną kampanię telewizyjną na całym świecie z udziałem Lionela Messiego, promującą WeChat; w 2016 Alibaba kupił Lazadę, czołową platformę handlu elektronicznego w Azji Południowo-Wschodniej; w kolejnym roku Souq, największą platformę e-handlową na Bliskim Wschodzie, sprzedano Amazonowi z czterdziestopięcioprocentowym upustem – jednym z powodów było zagrożenie ze strony nieznanej wcześniej chińskiej firmy o nazwie JollyChic; w 2019 na giełdę wszedł Transsion, chiński producent smartfonów o największej sprzedaży w Afryce; w 2020 Donald Trump uznał TikToka za największe zagrożenie dla bezpieczeństwa Stanów Zjednoczonych; w kwietniu 2022 SheIn, chiński internetowy sklep odzieżowy typu _fast fashion_, został wyceniony na sto miliardów dolarów, więcej niż H&M i Zara łącznie.
Istnieje też wiele mniej znanych chińskich firm, a także takie przedsiębiorstwa jak Grupa Sea z siedzibą w Singapurze, założona przez osoby chińskiego pochodzenia i czerpiąca inspirację z chińskich modeli biznesowych, których obecność daje się odczuć w różnych częściach świata.
Od jakiegoś czasu otrzymujemy od różnych badaczy i klientów spoza Chin coraz liczniejsze pytania dotyczące tego zjawiska, jego potencjalnych skutków i tego, jak poszczególne części ekosystemu biznesowego powinny na nie odpowiedzieć. Menedżerowie z różnego rodzaju korporacji biorący udział w programach na kampusie INSEAD we Francji prowadzili debaty na temat tego, jak na prywatność danych osobowych wpływa Alibaba i związane z nim firmy, takie jak Grupa Ant, której pierwsza oferta publiczna na giełdzie została wstrzymana przez chiński rząd w 2020 roku. Przedstawiciele firm z listy Fortune 500 pytali o chińskie style zarządzania i mit ich nagłego wzlotu, starając się zrozumieć oddziaływanie zmian politycznych na konkurencję i współpracę między chińskimi i amerykańskimi firmami technologicznymi. Potomek właściciela dużego konglomeratu medialnego z Filipin dopytywał, jak może zrestrukturyzować swoje aktywa medialne i czego może nauczyć się od Toutiao, pierwszego sukcesu ByteDance, firmy, która później stworzyła TikToka.
Tymczasem w całej Azji Południowo-Wschodniej i Południowej oraz w Afryce organy regulacyjne ciężko pracują nad tym, jak nadzorować działanie wielu firm z branży fintech kopiujących chińskie modele biznesowe, zatrudniających chińskich ekspertów technicznych i pozyskujących środki od chińskich inwestorów.
Dostawaliśmy także wiele zapytań od przedsiębiorców, liderów biznesowych i inwestorów z Chin, starających się rozszerzyć działalność na zagraniczne rynki. Gdzie zaczynać, jak się przygotować, kogo zatrudniać na miejscu lub wysyłać z centrali, jak wiele zasobów przeznaczyć – dla szefów chińskich firm technologicznych przyzwyczajonych do toczenia wielkich bitew na ogromnym rynku jednego kraju zróżnicowanie i rozdrobnienie globalnych rynków stanowiło znaczne wyzwanie.
Im więcej dyskusji i debat prowadziliśmy z różnymi zainteresowanymi, tym silniejsze było nasze przekonanie, że musimy coś zrobić. Pandemia COVID-19, która uziemiła zarówno nas, jak i naszych rozmówców, zmotywowała nas do tego, by przełożyć te obserwacje, myśli i refleksje na tekst.
Mamy nadzieję, że znajdziecie w tej książce użyteczne spostrzeżenia – niezależnie, czy współpracujecie z chińskimi firmami (i tymi, które się nimi inspirują), konkurujecie z nimi, dołączacie do nich, regulujecie ich działalność, czy też bierzecie udział w ich globalnej podróży.
Umieściliśmy w książce także pewne tradycyjne chińskie idiomy i inne sformułowania, które mogą pomóc wyjaśnić niektóre działania i sytuacje – staramy się, aby były one trafne i zrozumiałe.
Jako że w tym nieustannie ewoluującym sektorze niemal każdy miesiąc przynosi jakieś zmiany (zwłaszcza dziś, gdy mamy taką, a nie inną sytuację geopolityczną), staramy się też na bieżąco informować o najnowszych wydarzeniach, studiach przypadków i refleksjach. Nasz newsletter można zasubskrybować pod adresem poplstrategy.com. Za pomocą tej strony można się też z nami skontaktować, aby omówić kwestie związane z tym tematem.PODZIĘKOWANIA
CHOCIAŻ POMYSŁ na tę książkę urodził się dawno temu, trudno nam było zacząć nad nią prace ze względu na nasze częste podróże. Gdy rozpoczęła się pandemia COVID-19 i w Singapurze wprowadzono lockdown, postanowiliśmy zabrać się do pisania. Ku naszemu miłemu zaskoczeniu pomogło nam wielu naszych przyjaciół i kolegów, oferując doświadczenie, rozeznanie w sytuacji, perspektywy i refleksje. Wielu przedstawiło nas swoim kręgom znajomych i obecnym lub byłym kolegom z pracy, dzięki czemu lepiej dziś rozumiemy poszczególne firmy, wydarzenia i strategie.
Pracując nad książką, przeprowadziliśmy wywiady z wieloma inwestorami, przedsiębiorcami i menedżerami dużych przedsiębiorstw, które brały udział w procesie międzynarodowej ekspansji chińskich firm. Podczas ponad trzystu godzin rozmów usłyszeliśmy wiele historii oraz refleksji na temat drogi, jaką przeszły, oraz pionierów, którzy przewodzili tym procesom.
Jesteśmy wdzięczni przede wszystkim kilku wpływowym liderom branży technologicznej, którzy podzielili się z nami swoją perspektywą i pozwolili, by ich zacytować, chociaż wszyscy poprosili o anonimowość.
Andy Li, Canary Zhang, Dan Hu, Diane Weng, Harry Xue, Jonathan Zhong, Nick Duan, Qi Zhai, Shaolin Zheng, Tao Tian, Thomas Shi, Vincent Yang, Yongqing Li, Yun Zhang, Zhen Zhang i wielu innych, którzy chcą pozostać anonimowi, opowiedzieli o swoich osobistych doświadczeniach.
Chcielibyśmy podziękować Yorlin Ng, dyrektor operacyjnej Momentum Works, za podzielenie się ważnymi spostrzeżeniami na temat przywództwa i personelu; oraz Stevenowi Pengowi, doktorantowi wizytującemu w INSEAD, i Deshui Yu, menedżerowi projektów w Momentum Works, którzy brali udział w wywiadach, pomogli uporządkować nasze notatki i przez wiele tygodni dyskutowali z nami o kluczowych dla książki kwestiach.
Chcemy także podziękować innym kolegom z Momentum Works, bez których pomocy ta książka by nie powstała: Crystal Yu, Nanette Lityi i Nurinie Fharezie za podzielenie się doświadczeniem związanym ze współpracą z chińskimi firmami technologicznymi w Chinach i poza nimi; Aishwaryi Valliappan, Vion Yau, Brandonowi Yee i Yi Hu za wkład na różnych etapach projektu. Jesteśmy także wdzięczni kolegom z INSEAD, studentom i uczestnikom seminariów i konferencji. Dużo zawdzięczamy wsparciu Quy Huy i China Initiative w INSEAD, jeśli chodzi o studia przypadków dotyczące chińskich firm.
Na pewno zapomnieliśmy wspomnieć o wielu innych osobach, które pomogły w stworzeniu tej książki. Z uwagi na ograniczoną objętość nie mogliśmy też ująć w niej przekazanych nam informacji na temat licznych firm. Niektóre z nich będziemy opisywać w innych miejscach, takich jak nasz blog dostępny pod adresem poplstrategy.com.
Na koniec chcemy podziękować wszystkim inwestorom, przedsiębiorcom i menedżerom, z którymi przez lata omawialiśmy temat ekspansji chińskich firm technologicznych poza Chiny. Bez waszych spostrzeżeń nie ośmielilibyśmy się zająć tak złożonym i trudnym do opisania zagadnieniem.
Guoli Chen i Jianggan Li, maj 2022, SingapurO AUTORACH
DR GUOLI CHEN wykłada strategię biznesową w INSEAD. Obronił pracę doktorską dotyczącą zarządzania strategicznego na Uniwersytecie Stanu Pensylwania. Jego badania skupiają się na przywództwie strategicznym i zarządzaniu korporacjami w kontekście fuzji i przejęć, pierwszych ofert publicznych, innowacji, globalizacji, odnowy strategii firm i zrównoważonego rozwoju. Opublikował ponad dwadzieścia artykułów naukowych w czołowych czasopismach dotyczących zarządzania oraz liczne artykuły prasowe. Guoli pracował na różnych stanowiskach kierowniczych w Strategic Management Society i Academy of Management. Jest starszym redaktorem „Management and Organization Review”, najczęściej cytowanego czasopisma naukowego związanego z gospodarką Chin. Jako ekspert w zakresie strategii chińskich firm opublikował kilka poświęconych im studiów przypadków, takich jak Huawei’s Smartphone Strategy, Uber vs. Didi, Ant Financial and Tencent, SheIn vs. Zara i TikTok and Kuaishou.
JIANGGAN LI jest prezesem i założycielem Momentum Works, firmy _venture capital_ z siedzibą w Singapurze skupiającej się na rynkach krajów rozwijających się. Przed założeniem Momentum Works w 2016 roku pracował dla Rocket Internet, gdzie budował i rozwijał firmy internetowe i technologiczne w różnych miejscach Azji Południowo-Wschodniej. Był współzałożycielem Easy Taxi i dyrektorem zarządzającym Foodpanda. Poza Azją Południowo-Wschodnią mieszkał i pracował w Chinach, Indiach, Europie i Ameryce Łacińskiej. Oprócz działalności _venture capital_ Jianggan przewodzi także zespołowi doradczemu, pomagającemu inwestorom i firmom odnosić sukcesy w nowych, szybko rozwijających się branżach. Przemawia na wielu konferencjach naukowych i korporacyjnych.
Jianggan ukończył studia MBA na INSEAD oraz inżynierię komputerową na Uniwersytecie Technologicznym Nanyang. Zna nie tylko angielski i rodzimy mandaryński, biegle mówi też po francusku i posługuje się kantońskim i hiszpańskim na poziomie konwersacyjnym.------------------------------------------------------------------------
¹ G. Chen i M. Trocha, _Super Apps. How to Create a Mass Market of One_, INSEAD Knowledge, 2 października 2019.
² S. Finkelstein, D. Hambrick i A. Cannella, _Strategic Leadership. Theory and Research on Executives, Top Management Teams and Boards_, New York: Oxford University Press, 2009.
³ _Alibaba_ CEO _Zhang Tells Employees: ‘We Must Absolutely Globalize’_ , _„Alizila. News from_ Alibaba”, 14 maja 2015, https://www.alizila.com/alibaba-ceo-zhang-tells-employees-we-must-absolutely-globalize/.
⁴ Konferencja Narodów Zjednoczonych ds. Handlu i Rozwoju, _World_ _Investment Report 2020. International Production Beyond the Pandemic_ , Genewa: ONZ, 2020, https://unctad.org/publication/world-investment-report-2020.