- W empik go
Źródła do mytologii litewskiej. Część 2, Wiek XIV i XV - ebook
Źródła do mytologii litewskiej. Część 2, Wiek XIV i XV - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 373 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wstęp… I
XVIII Piotr z Dusburga… 1
Uwagi do urywka I… 12 – 19
a ) pozbawianie życia dzieci 12; b) prophetissa w Galindyi 18;
Uwagi do ur. II… 19 – 51
a) sztuka pisania 19; b) charakter wierzeń 21; c) Criwe i Romowe 21; d) fakta 23; e) zdania 24; f) władza polityczna Criwe'go 24; g) władza hierarchiczna 28; h) co wpłynęło na zdanie Dusburga 32; i) co znaczy Criwe 34; k) jego krewni 38; l) poseł z laską 39; m) laska 40; n) inne daty wierzeniowe 46; nieśmiertelność duszy 46; samobójstwa 46; zemsta krwi; kult koni 47; łaźnia 47; przędzenie 48; o) etnograficzne szczegóły 49.
Uwagi do urywków III – X… 51
Zdanie Lehrberga o Criwe… 52
XIX Mikołaj z Jerosina… 55
Uwagi: rzucanie drewek 67; sposób palenia ofiar 68;
XX Henricus de Hervord… 69
XXI Breve Chronicon Silesiae… 69
XXII Chronicon Sampetrinum… 70
XXIII Piotr Suchenwirt… 70
XXIV Chronicon Dubnicense… 73
Uwagi… 77
XXV Rycerz de Sternegge… 79
Uwagi… 80
XXVI Hermann de Wartberge… 82
XXVII Brody Krzyżackie… 88
Assweote 90; Satitum 94; Las Niemoksztyński 96; Las Wentin, Wint 97; Las Rambyn 99; Pole Aukon 99: Romaine 101; Setin, Seten 104; Stabunkalne 105.
XXVIII Wigand z Marburga… 105
XXIX Jan Posilge… 118
XXX Ustawy krajowe, Landesordnungen… 121
Ulrich von Jungingen z r. 1408… 121
Paweł von Russdorf z 1427… 122
Konrad von Erliehskausen z r. 1441… 122
Uchwały w Frauenburgu z r. 1445… 123
Uwagi… 124
Interpolacye… 128
XXXI Gilbert de Lannoy… 129
XXXII Michał, biskup Sambijski… 131
Uwagi… 133
Jan Rymann… 143
XXXIII Collatio Episcopi Warmiensis. 144
XXXIV Hennning von Scharfenberg… 146
XXXV Statuta abbreviata… 148
XXXVI Mikołaj biskup Sambijski… 149
XXXVII Heinrich Beringer. 150
XXXVIII Laurentius von Blumenau… 153WSTĘP.
Część druga zawiera źródła do mytologii litewskiej z XIV i XV wieku. Zmuszony pracę tę wydać nakładem własnym, podaję obecnie wyjątki z przeszło dwudziestu autorów, stanowiących szereg od Dusburga do Blumenaua, odkładając do roku przyszłego wydanie cennych dla naszego przedmiotu urywków z Hieronyma praskiego, Kallimacha, Długosza i Chalkokondylasa, którzy poczet autorów XV w. zamykają.
Zamiarem moim było podać jeszcze materyał z tak nazwanych Monumenta Sambiensia. Pod tym ogólnym tytułem znany jest spory zwój dokumentów, znajdujących się w Frauenburgu, a dotąd w większej części niewydanych. Treść ich najróżnorodniejsza, główna zaś opisanie granic posiadłości duchownych i Zakonu, lub też granic darowizn i własności ludzi prywatnych. Przy tej sposobności zdarzają się częste wzmianki o świętych kamieniach, drzewach świętych lub lasach i gajach. Wykazawszy je w ziemi jednej, dla której właśnie posiadamy względnie najwięcej szczegółów, moglibyśmy poczynić odpowiednie wnioski co do bytu wierzeniowego ziem innych i nabylibyśmy przez to dokładniejsze wyobrażenie o głębokim wpływie wierzeń na życie społeczne, ujawniającym się w różnych kierunkach bytu narodowego i tłumaczącym nie jeden objaw życia politycznego.
Ze zbioru tych Monumenta Sambiensia wyszedł dotąd zeszyt jeden: Neues Preuss. Urkundenbuch. Ostpreuss.
theil. II Abth. Bd II Urkundenbuch des Bisthums Samland von Woelky und Mendthal. Heft. I Lp. 1891. Oprócz imion własnych kilku lasów znalazłem tylko wzmiankę o świętym lesie w No 211. Dok… z d. 26 Marca 1309, "a qua arbore (stojącego opodal wsi Craghen) linealiter procedendum est versus silvam sanctam usque ad cumulum unum… Voigt w G. Pr. I powołując się często w uwagach na wspomnione rękopismiennne dokumenty, wymienia inne jeszcze święte lasy, drzewa, kamienie. Opracowanie tego przedmiotu zniewoleni jesteśmy odłożyć do czasu wyjścia obfitszego materyału.XVIII. PIOTR Z DUSBURGA
Żyjący w końcu wieku XIII i na początku XIV pochodził z miasta Duisburga w W. Ks. Klewe, jak wnioskujemy z przydomku; był kapelanem W. Mistrza Zakonu a podczas pisania kroniki znajdował się prawdopodobnie w Królewcu. Nad to więcej nie wiemy.
Kronika Dusburga dzieli się na cztery księgi, z których pierwsze dwie dla naszego przedmiotu nie mają znaczenia, gdyż zawierają: I-a księga założenie Zakonu; II-a przybycie jego do Prussów. Zato obchodzi nas III-a księga, opisująca walki Zakonu w Prussach aż do r. 1326, a zatem dzieje przeszło stu lat; z niej to udzielamy niżej wyjątki, tyczące się wierzeń prusko-litewskich. Czas ukończenia kroniki autor sam zaznacza w liście dedykacyjnym do W. M. Zak. Wernera de Orselen: Scriptum et completum ob incarnacione domini 1326. Księga IV-a, dołączona później, ma też osobny tytuł: de indicibus i zawiera krótkie wzmianki o wypadkach dziejowych w różnych stronach Europy. Tu autor zaznaczył urywkowo wypadki, zaszłe w Prussach do r. 1330/1. Opisy wypadków w krajach innych są wyjęte z Historia Ecclesiastica dominikańskiego przeora Ptolemaeusa z Lukki ( zm. 1327) i z dzieła Marcina z Opawy, zwykle Marcinem Polakiem zwanego, który po r. 1278 w drodze z Rzymu do Gniezna, gdzie miał objąć stolicę arcybiskupią, umarł.
Dusburg w przedmowie powiada, że opisuje "pauca que vidi, alia, que audivi ab his, qui viderant et interfu – erunt, cetera, que relacione veridica intellexi. Otóż byłyby to świadectwa ustne; atoli oprócz nich dla czasów ubiegłych miał jeszcze pod ręką źródła piśmienne, a przedewszystkiem najstarszą kronikę pruską nieznanego autora, z której wiadomości przeszły także do Wiganda, po części do Długosza, a najwięcej do Bugenhagena, pisarza wieku XIV, który r. 1517 udał się do ks. pomorskiego Bogusława, aby z polecenia Elektora saskiego, Fryderyka Mądrego, napisać genealogią książąt pomorskich. Otóż Bugenhagen pewne części tej najstarszej kroniki pruskiej przepisał dosłownie. Nareszcie starsza kronika klasztoru Oliwskiego wcieliła w swój opis część owej kroniki także dosłownie. Opierając się na tych urywkach dzieł wymienionych i skombinowawszy wszystko to, z czego na charakterystykę pierwotnego źródła wnioskować można, przekonamy się, że w tej zaginionej najstarszej kronice pruskiej zaznaczono krótkie historyczne wzmianki czynów Zakonu, a nie zwracano uwagi na szczegóły wiary pogańskiej. Zupełnie to samo wypowiedzieć musimy zdanie o kronikach, czy piśmiennych dokumentach, z których korzysta], lub prawdopodobnie korzystał Dusburg, a które wymienia Toeppen w Gesch… d… preuss Historiogr. str. 6/7. Z tego więc wypada, że Dusburg, nie mając przed sobą źródeł piśmiennych, w opisie wierzeń prusko-litewskich podał to " co sam widział, lub słyszał od naocznych lub innych wiarogodnych świadków. "
Wiadomości zaś udzielone przez Dusburga tem są cenniejsze, że przy najgłówniejszych cechach wiarogodności nie są podane w rodzaju przypadkiem uczynionych uwag i mimochodem rzuconej wzmianki, jak to dotąd czytaliśmy; lecz napisane z wyraźnym zamiarem i planem, przedstawiają nam systematyczny i treściwy obraz wierzeń prusko-litewskich. Wszystko to stawia autora w rzędzie pierwszego o tychże wierzeniach pisarza i nadaje mu zarazem charakter pierwszorzędnej powagi.
Prawda, życzylibyśmy sobie, aby obraz był zupełniejszy; ależ podobne życzenie moglibyśmy przy każdem prawie źródle powtórzyć. Dnsburga usprawiedliwia wiek, w którym pisał i stanowisko, jakie zajmował. Będąc członkiem zwycięzkiego Zakonu a przedewszystkiem duchownym zwycięzkiego chrześciaństwa patrzał się z tych wyżyn na niżej stojące i niknące pogaństwo i opisał nam tylko co najwybitniejsze zewnętrzne jego objawy, które się sprzeciwiały dogmatom i przepisom kościoła. Wiek bowiem ów nie wnikał w istotę pogaństwa; głównym jego było celem usunąć na razie zewnętrzne jego oznaki a w ich miejsce postawić chrześciańskie praktyki.
Uwagi te, zdaniem mojem, mogą usprawiedliwić autora od zarzutu, że nam nie podał wyczerpującego obrazu wierzeń prusko-litewskich, zwłaszcza, że właściwem zadaniem jego było opisać sto lat dziejów pruskich, a nie mytologia.
Długość rozdziału V w stosunku do innych, jako też układ i porządek rzeczy świadczą o staranności autora; w opisie zaś samym nigdzie nie widać lekceważenia przedmiotu, ani żółci, jaką częstokroć wylewają chrześciańscy pisarze, mówiąc o poganach. Przytoczone zaś fakta przy wyłożonych zasadach, na których Dusburg opis swój opiera, zasługują na bezwzględną wiarę; potwierdzają je nadto późniejsi niezależni od Dusburga pisarze, w zdaniach znów osobistych mogą się znajdować pomyłki, o czem nadmienimy w kommentarzu do Romore i Crive.
W końcu przytoczymy zdanie dzielnego znawcy rzeczy pruskich, Maxa Toeppena, który zaznaczywszy w przedmowie do swego wydania Dusburga ujemne strony ( p. 6 – 9), zamyka charakterystykę słowami, że mimo wytkniętych stron ujemnych, kronika Dusburga jest najważniejszym pomnikiem starszej historyi pruskiej i podstawą do późniejszych historycznych badań nad Prussami.
Pierwszy raz kronika ta wydaną została pod tytułem: Petri de Dusburg, Ordinis Teutonici Sacerdotis, Chronicon Prussiae etc, auctore et collectore Ohristophoro Hartknoch lenae. A. 1679.
Następnie wydaną została pod tytułem: Chronicon Terre Prussiae von Peter von Dusburg. Herausgegeben von Max Toeppen. Weszła ona w skład zbiorowego wydania: Scriptores Rerum Prussicarum etc. Bd. I Lpzig 1861; przedmowa ciągnie się od str. 3 – 20; tekst krytycznie opracowany od str. 21 – 219.
Z wydania tego przytaczamy 11 urywków, tyczących się:
1) istnienia wróżki, mającej wielkie zachowanie u Galindów;
2) wierzeń, obrzędów i zwyczajów Prussów;
3) zabobonu Prussa Dorge co do siwych koni;
4) spalenia rycerza Hirtzhals z koniem na cześć bogów; 5), 6), 10), 11), zwyczaju dochodzenia przyszłości za pomocą losów;
7) świętego miasta Romene na Litwie;
8) zwyczaju dziękowania bogom za zwycięstwo;
9) spalenia Wójta Sambijskiego Gerarda Rude z koniem na cześć bogów; ob. Nr. 4.
Biografią Dusburga… podaje Voigt Gesch. Preussens Bd. III Anhang 2; biografią zaś z oceną dzieła: Toeppen Gesch… der preussischen Historiographie p. 1 – 15. Również Ser. R. Pr. I p. 3 – 20.