Zrozumieć oprogramowanie. O prostocie kodu i doskonaleniu warsztatu programisty - ebook
Zrozumieć oprogramowanie. O prostocie kodu i doskonaleniu warsztatu programisty - ebook
W codziennej praktyce programiści często muszą sobie radzić z coraz większą złożonością tworzonego kodu. Mnożą się błędy, a ryzyko spektakularnej porażki rośnie. Jeśli ten scenariusz dotyczy także Ciebie, poziom złożoności Twoich projektów Cię przytłacza i czujesz, że nie dajesz rady, już teraz wdróż fundamentalne reguły, dzięki którym Twój kod odzyska prostotę i niezawodność! Jeśli każdy dzień z nowym projektem Cię rozczarowuje i przestałeś wierzyć w swoje możliwości, sięgnij po tę książkę!
Max Kanat-Alexander, odpowiedzialny za dział Code Health w Google, w tym świetnym zbiorze esejów dzieli się mnóstwem trafnych spostrzeżeń dotyczących zasad programowania, złożoności kodu, pracy zespołowej i filozofii projektowania aplikacji. W książce pokazano bardzo różnorodne zagadnienia, od pisania prostego kodu aż po jego debugowanie i pogłębioną analizę. Dowiesz się także, jaka postawa charakteryzuje naprawdę dobrego programistę. Świeżość spojrzenia i znakomity styl autora sprawią, że tę książkę przeczytasz z przyjemnością. Wiedza techniczna i poziom ekspertyzy przyniosły mu status guru kodu, a jego pomysły zainspirują Cię i odświeżą Twoje podejście do wyzwań związanych z byciem deweloperem. Odzyskaj radość ze swojej pracy i zapomnij o porażkach!
Ta książka skłoni Cię do przemyśleń:
- dlaczego prostota i precyzja są najważniejsze w tworzeniu kodu
- czym jest mistrzowskie programowanie
- jak poradzić sobie ze złożonością oprogramowania
- skąd się biorą porażki programistów i jak ich unikać
- jak się ma prostota do bezpieczeństwa aplikacji
- czym są błędy i jak należy rozumieć debugowanie
Złożoność jest głupia. Prostota jest mądra.
Spis treści
Przedmowa 11
CZĘŚĆ PIERWSZA. ZASADY DLA PROGRAMISTÓW
Rozdział 1. Zanim zaczniesz... 17
- Będziesz to robić, więc rób to dobrze 18
Rozdział 2. Postawa inżyniera 21
Rozdział 3. Niezwykła tajemnica programisty gwiazdora 25
Rozdział 4. Projekt oprogramowania w dwóch sentencjach 29
CZĘŚĆ DRUGA. ZŁOŻONOŚĆ OPROGRAMOWANIA I JEJ PRZYCZYNY 31
Rozdział 5. Wskazówki dotyczące nadmiernej złożoności 33
Rozdział 6. Drogi do stworzenia złożoności. Zepsuj swoje API 35
Rozdział 7. Kiedy wsteczna kompatybilność nie jest warta swojej ceny? 39
Rozdział 8. Złożoność to więzienie 43
CZĘŚĆ TRZECIA. PROSTOTA I PROJEKTOWANIE OPROGRAMOWANIA 45
Rozdział 9. Projektuj od początku 47
- Ruszając dobrą drogą 48
Rozdział 10. Dokładność przyszłych przewidywań 49
Rozdział 11. Prostota i precyzja 53
Rozdział 12. Dwa to za dużo 57
- Refaktoryzacja 58
Rozdział 13. Rozsądny projekt oprogramowania 61
- Zła droga 62
- Analiza złej drogi 64
- Odnosząc to do grupy 65
- Dobra droga 66
- Przestrzegaliśmy praw tworzenia oprogramowania 69
CZĘŚĆ CZWARTA. DEBUGOWANIE 71
Rozdział 14. Czym jest bug? 73
- Sprzęt 74
Rozdział 15. Źródło błędów 75
- Spotęgowana złożoność 76
Rozdział 16. Spraw, by to nie powróciło 79
- Spraw, by to nigdy nie powróciło - przykład 80
- W głąb króliczej nory 84
Rozdział 17. Fundamentalna filozofia debugowania 85
- Wyjaśnij błąd 87
- Patrz na system 88
- Znajdź prawdziwą przyczynę 89
- Cztery kroki 90
CZĘŚĆ PIĄTA. INŻYNIERIA W ZESPOŁACH 93
Rozdział 18. Efektywna produktywność inżynierii 95
- Co powinieneś zrobić? 97
- Rozwiązanie 98
- Wiarygodność i rozwiązywanie problemów 100
- Blocker 101
- Zmierzając w stronę podstawowego problemu 103
Rozdział 19. Mierząc produktywność dewelopera 107
- Definicja "produktywności" 108
- Czemu nie "linie kodu"? 108
- Określając prawidłowy wskaźnik 110
- A co, jeśli Twoim produktem jest kod? 111
- A co z ludźmi, którzy pracują nad produktywnością deweloperów? 111
- Wniosek 113
Rozdział 20. Jak radzić sobie ze złożonością kodu w firmie programistycznej 115
- Krok pierwszy - lista problemów 117
- Krok drugi - spotkanie 117
- Krok trzeci - raport błędów 118
- Krok czwarty - priorytetyzacja 119
- Krok piąty - zadanie 120
- Krok szósty - planowanie 121
Rozdział 21. W refaktoryzacji chodzi o funkcjonalności 123
- Być efektywnym 124
- Ustalając granice refaktoryzacji 127
- Refaktoryzacja nie marnuje czasu, ona go oszczędza 128
- Refaktoryzacja aż do jasności 128
- Podsumowanie 130
Rozdział 22. Życzliwość i kodowanie 131
- Oprogramowanie to ludzie 131
- Przykład uprzejmości 132
- Bądź miły i twórz lepsze oprogramowanie 134
Rozdział 23. Społeczność open source, w uproszczeniu 135
- Utrzymanie współtwórców 136
- Usuwając bariery 142
- Zainteresować ludzi 145
- Miej superpopularny produkt 146
- Miej produkt napisany w popularnym języku programowania 146
- Podsumowanie 147
CZĘŚĆ SZÓSTA. ROZUMIEĆ OPROGRAMOWANIE 149
Rozdział 24. Czym jest komputer? 151
Rozdział 25. Komponenty oprogramowania: struktura, akcja i wynik 155
Rozdział 26. Oprogramowanie na nowo: (I)SAR wyjaśnione 157
- Struktura 158
- Akcja 159
- Wyniki 159
- ISAR w pojedynczej linii kodu 160
- Podsumowując SAR 161
Rozdział 27. Oprogramowanie jako wiedza 163
Rozdział 28. Cel technologii 167
- Czy są jakieś kontrprzykłady tej zasady? 168
- Czy postęp technologiczny jest "dobry"? 168
Rozdział 29. Prywatność, w uproszczeniu 171
- Prywatność przestrzeni 171
- Prywatność informacji 173
- Podsumowanie prywatności 177
Rozdział 30. Prostota i bezpieczeństwo 179
Rozdział 31. Test-Driven Development i cykl obserwacji 183
- Przykłady ODA 184
- Proces wytwarzania i produktywność 185
- Pierwsza ODA 187
Rozdział 32. Filozofia testowania 189
- Wartość testu 190
- Asercje testu 190
- Granice testu 191
- Założenia testu 191
- Projekt testu 192
- Testowanie end to end 192
- Testy integracyjne 194
- Testy jednostkowe 195
- Rzeczywistość 196
- Podróbki 197
- Determinizm 199
- Prędkość 200
- Pokrycie 202
- Wniosek - ogólny cel testowania 202
CZĘŚĆ SIÓDMA. MNIEJ DAWAĆ CIAŁA 203
Rozdział 33. Tajemnica sukcesu: mniej dawać ciała 205
- Dlaczego to zadziałało? 206
Rozdział 34. Jak odkryliśmy, co dawało ciała 209
Rozdział 35. Potęga "nie" 213
- Rozpoznawanie złych pomysłów 215
- Nie mając lepszego pomysłu 215
- Wyjaśnienie, akceptacja i uprzejmość 217
Rozdział 36. Dlaczego programiści dają ciała 219
- Czego się uczyć 222
Rozdział 37. Sekret szybkiego programowania: przestań myśleć 225
- Zrozumienie 226
- Rysowanie 227
- Rozpoczynanie 228
- Pomijanie kroku 229
- Problemy fizyczne 229
- To, co rozprasza 230
- Zwątpienie w siebie 230
- Fałszywe pomysły 231
- Zastrzeżenie 231
Rozdział 38. Pycha dewelopera 233
Rozdział 39. Spójność nie oznacza jednolitości 235
Rozdział 40. Użytkownicy mają problemy, deweloperzy mają rozwiązania 237
- Zaufanie i informacja 238
- Problemy pochodzą od użytkowników 238
Rozdział 41. Natychmiastowa gratyfikacja = natychmiastowa porażka 241
- Rozwiązania na dłuższą metę 242
- Jak zniszczyć firmę tworzącą oprogramowanie 243
Rozdział 42. Sukces bierze się z wykonania, nie z innowacji 245
Rozdział 43. Oprogramowanie doskonałe 247
- 1. Robi dokładnie to, co użytkownik mu polecił do wykonania 248
- 2. Zachowuje się dokładnie tak, jak użytkownik oczekuje, że się zachowa 249
- 3. Nie blokuje użytkownika przed komunikowaniem jego intencji 250
- Doskonałość jest istotniejsza (ale nie w konflikcie) od prostoty kodu 252
Skorowidz 253
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-5117-2 |
Rozmiar pliku: | 5,5 MB |