Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych - ebook
Zwinnie do przodu. Poradnik kierownika projektów informatycznych - ebook
Poznaj najskuteczniejsze metody zarządzania projektami
- Dowiedz się, na czym polega project management
- Opanuj zwinne metodyki zarządzania projektami
- Naucz się zarządzać wymaganiami, zmianami, budżetem i ryzykiem
- Sięgnij po najlepsze narzędzia wspomagające pracę PM-a
Zarządzanie projektami to rozległa i skomplikowana dziedzina wiedzy. Dobry kierownik projektu powinien być osobą kompetentną, komunikatywną, zdyscyplinowaną, wszechstronną i doświadczoną, łączącą zdolności techniczne z marketingowymi, a nawet psychologicznymi. Dobry PM to zdolny dyrygent, pod którego kierunkiem zespół deweloperski sprawnie osiąga wyznaczone cele i szybko realizuje powierzone mu zadania - gra bez fałszu, niczym świetnie zestrojona orkiestra.
W ostatnich latach metodyki zwinne przebojem wkroczyły do firm informatycznych. Rewolucyjnie zmieniły sposób wytwarzania oprogramowania, przenosząc akcent z planowania i budżetowania na dostarczanie wartości biznesowej oraz zaspokajanie biznesowych potrzeb klienta. Rewolucja ta sprawiła, że deweloperzy nie są już postrzegani wyłącznie w kategorii kosztów, zespołom oddaje się więcej inicjatywy, a efekty ich pracy można znacznie szybciej skonfrontować z oczekiwaniami.
Nie każdy łatwo odnajduje się w tej nowej rzeczywistości. Pomoże w tym praktyczny poradnik napisany przez doświadczonego kierownika projektów. Krótko, zwięźle i rzeczowo, bez nudnej teorii, krok po kroku wprowadzi Cię we współczesny świat zarządzania projektami i pokaże, jak radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. Jeśli chcesz zacząć przygodę z project managementem, chcesz odświeżyć swoją wiedzę lub wzbogacić ją o znajomość metodyk Agile, jesteś na właściwym tropie!
- Koncepcje zarządzania projektami
- Właściwe uruchamianie projektu
- Zarządzanie zespołem i komunikacja
- Planowanie i tworzenie harmonogramów
- Zbieranie wymagań użytkownika
- Realizacja i metody kontroli prac
- Zarządzanie ryzykiem i zmianami
- Zarządzanie jakością i budżetem
- Dokumentacja projektowa i raportowanie
- Profesjonalne kończenie projektu
- Zwinne metodyki wytwarzania oprogramowania
- Darmowe oprogramowanie do zarządzania projektami
Zostań takim kierownikiem projektu, z jakim zawsze chciałeś pracować!
Spis treści
Wstęp 11
CZĘŚĆ I. NIEZBĘDNIK KIEROWNIKA PROJEKTU 17
Rozdział 1. Pojęcia podstawowe 19
- Czym jest, a czym NIE JEST projekt? 21
- Realia organizacyjne 23
- W stronę organizacji zorientowanej projektowo 26
- Portfele i programy 27
- Ewolucja project managementu 28
- Cykl życia projektu 28
- Zróbmy to po swojemu 30
- Narzędzia 30
- Niełatwa ocena sukcesu projektu 31
- Triada projektowa 31
- Zgubne dziedzictwo błędów planowania 32
- Był sukces czy nie? 33
- Zarządzanie i zespół 34
- Zastosowanie zarządzania projektami 35
- Pytania kontrolne 37
Rozdział 2. Uruchamianie projektu 39
- Proste trudnego początki 39
- Karta projektu 40
- Jak dobrze zainicjować projekt? 42
- Plan projektu: budowa i utrzymanie 45
- Zakres prac 46
- Uczestnicy projektu 48
- Struktury pozaprojektowe 49
- Procedury 50
- Szkolenia 52
- Infrastruktura 52
- Harmonogram prac 52
- Budżet 53
- Plan projektu zmienia się w czasie! 53
- Pytania kontrolne 53
Rozdział 3. Zespół... mitów i zalet 55
- Praktyki budowania zespołów projektowych 55
- Pozyskiwanie zasobów osobowych 56
- Razem czy osobno? 58
- Utrzymanie zespołu 59
- Budowanie autorytetu kierownika 63
- Role w zespole, czyli optymalne ludzi dopasowanie 65
- Klasyfikacja dr. Belbina 65
- Typologia MTR-i(tm) 66
- Ludzie są różni, czyli model typów osobowości Myers-Briggs 67
- Pojęcia podstawowe 68
- Typy Myers-Briggs w pigułce 69
- Role i typy osobowości - konkluzja 70
- Zarządzanie konfliktami 71
- Pytania kontrolne 72
Rozdział 4. Od WBS do harmonogramu 73
- Dualizm projektowy 73
- Struktura podziału prac (WBS) 74
- Tworzenie WBS 78
- Rola WBS w kontroli zakresu projektu 80
- Pytania kontrolne 81
Rozdział 5. Zarządzanie zmianami 83
- Proces zarządzania zmianami 83
- Role w procesie zarządzania zmianami 85
- Wpływ zmian na tzw. wydania produktu 86
- Pytania kontrolne (bardzo trudne!) 88
Rozdział 6. Sztuka zarządzania wymaganiami użytkownika 89
- Użytkownicy i udziałowcy 90
- Niezrozumienie wymagań użytkownika 90
- Środowisko "upolitycznione" 91
- Niestabilne wymagania użytkownika 92
- Mapa polityczna projektu 93
- Specyfika wymagań informatycznych 94
- Typologia wymagań informatycznych 95
- Jakość wymagań 99
- Skuteczne zbieranie wymagań 100
- Standardy i specyfikacje branżowe jako źródło wymagań 100
- Identyfikacja uczestników procesu zbierania wymagań 101
- Praca z klientem 104
- Wizualizacja wymagań 104
- Praca z przyszłymi użytkownikami 106
- Wzorce WBS i rejestry produktów 107
- Joint Application Design 107
- Pytania kontrolne 109
Rozdział 7. Zarządzanie ryzykiem 111
- Pojęcia podstawowe 112
- Odkrywanie ryzyk projektowych 115
- Rodzaje ryzyka 116
- Podział według pochodzenia 117
- Podział według natury ryzyka 117
- Materializacja ryzyka i jego wpływ na projekt 119
- Szablon dokumentowania ryzyka 120
- Mapa ryzyka 121
- Pytania kontrolne 121
Rozdział 8. Harmonogram doskonały, czyli jak planować, aby się udało 123
- Planowanie kontra chaos 123
- Zależności pomiędzy zadaniami 125
- Związek "zakończ - rozpocznij" (ang. Finish-Start) 126
- Związek "zakończ - zakończ" (ang. Finish-Finish) 126
- Relacja "rozpocznij - rozpocznij" (ang. Start-Start) 127
- Relacja "rozpocznij - zakończ" (ang. Start-Finish) 127
- Wprowadzanie opóźnień lub przyspieszeń zadań 127
- Ścieżka krytyczna 128
- Szacowanie pracochłonności i kosztów prac 129
- Przypisywanie zasobów zadaniom 131
- Planowanie zadań w trybie "effort-driven" 131
- Planowanie zadań z wyłączonym trybem "effort-driven" 136
- Sztuka wymyślania i układania zadań 136
- Optymalizacja obciążenia zasobów projektowych 137
- Przekazywanie zadań członkom zespołu 139
- Kompresja harmonogramu 141
- Pytania kontrolne 142
Rozdział 9. Zarządzanie budżetem w projekcie informatycznym 143
- Opłacalność projektu w kontekście organizacji 144
- Elementy analizy budżetowej w projekcie 145
- Koszty własne w projekcie 147
- Koszty zewnętrzne w projekcie 148
- Planowanie wykorzystania zasobów 149
- Kontrolowanie czy raportowanie czasu pracy? 150
- Pytania kontrolne 151
Rozdział 10. Śledzenie postępów i metoda Earned Value 153
- Pojęcie wersji bazowej harmonogramu 153
- Rejestrowanie danych o postępie prac 155
- Uproszczone odznaczanie realizacji zadań 155
- Pełna rejestracja stanu realizacji prac 156
- Metoda wartości wypracowanej (Earned Value) 158
- BAC - budżet 159
- BCWS - planowany koszt planowanej pracy 159
- BCWP - planowany koszt wykonanej pracy (Earned Value) 159
- ACWP- rzeczywisty koszt wykonanej pracy 159
- EAC - przewidywany budżet całkowity 160
- Wskaźniki wydajności i realizacji 160
- Earned Value na przykładach 161
- Porównanie metody klasycznej z Earned Value 161
- Praca z harmonogramem 164
- Symulowanie postępu prac 165
- Pytania kontrolne 166
Rozdział 11. Dokumentacja projektowa w fazie wytwórczej 167
- Raportowanie stanu projektu 167
- Dziennik projektu 169
- Zespół projektowy 170
- Produkty 170
- Środowisko sprzętowe i programowe 171
- Nota wydania (ang. Release notes) 172
- Baza wiedzy 172
- Lista ryzyk projektowych 173
- Sprawy bieżące, problemy 173
- Zdarzenia projektowe 174
- Historia zmian w wymaganiach 174
- Dokumentowanie spotkań 175
- Pytania kontrolne 176
Rozdział 12. Skuteczna komunikacja 177
- Sztuka sprawnej komunikacji 177
- Komunikacja elektroniczna 180
- Poufność i ochrona informacji projektowej 180
- Wymiana informacji w projektach 181
- Spotkania, czyli jak się nie zagadać na śmierć 182
- Pytania kontrolne 184
Rozdział 13. Zarządzanie jakością w projekcie informatycznym 185
- Normy ISO serii 9001 186
- Model CMM 189
- Testowanie oprogramowania 190
- Ogólne rodzaje testów 191
- Testy niefunkcjonalne 192
- Testy z zakresu bezpieczeństwa 192
- Organizacja metod testowania 193
- Ciągła integracja i kontrola konfiguracji 195
- Pytania kontrolne 197
Rozdział 14. Dostawa i zamknięcie projektu 199
- Dostawa produktu 199
- Strategie wdrażania złożonych systemów informatycznych 201
- Szkolenia użytkowników 201
- Zamknięcie prac w projekcie 202
- Gwarancja i konserwacja 204
- Pytania kontrolne 205
Rozdział 15. Podwykonawstwo i używanie darmowego oprogramowania 207
- Outsourcing, czyli kupujemy zamiast wytwarzać 207
- Proces nabywania usług lub towarów 208
- Modele OEM i ODM 212
- Zabezpieczenia depozytowe (ang. escrow agreement) 214
- Jak się odnaleźć w gąszczu open source 214
- Prawa własności intelektualnej 214
- Klasyfikacja licencji FOSS 215
- Pytania kontrolne 217
Rozdział 16. Certyfikacja project management 219
- Certyfikacje PMI 220
- PMBOK (Project Management Body of Knowledge) 220
- PMP (Project Management Professional) 220
- PMI-ACP (PMI Agile Certified Practitioner) 223
- Metodyka i certyfikacja PRINCE2 224
- Co wyróżnia PRINCE2? 224
- Szkolenia i certyfikacja PRINCE2 226
- PRINCE2 Foundation 227
- PRINCE2 Practitioner 227
- PRINCE2 Agile Foundation 227
- PRINCE2 Agile Practitioner 228
- AgilePM (Agile Project Management) 228
- AgilePM Foundation 228
- AgilePM Practitioner 229
- Pytania kontrolne 229
CZĘŚĆ II. ZWINNE REWOLUCJE I PRAKTYKI PM 231
Rozdział 17. W kierunku zwinnych metod wytwórczych 233
- Proces ex machina, czyli próby uporządkowania rzeczywistości 233
- Radosna twórczość 234
- Normy i standardy 234
- Nowoczesne praktyki zarządzania 236
- A może zróbmy to inaczej? 236
- Crystal Clear 236
- Programowanie ekstremalne (XP) 238
- Feature-Driven Development (FDD) 240
- Pytania kontrolne 242
Rozdział 18. Usprawnić produkcję! 243
- Lean Manufacturing, czyli eliminacja strat 243
- Lean Software Development 247
- Odwzorowanie pojęć Lean Manufacturing 247
- Zasady Lean czy zasady Agile? 249
- Praktyczne zasady Lean Software Development 250
- Cykl Deminga (PDCA) 253
Rozdział 19. Kanban, czyli zrozumieć i ujarzmić flow 255
- Kanban w systemach produkcji klasycznej 255
- Tablice Kanban 258
- Struktura tablicy Kanban 259
- Limity WIP 261
- Kanban w Agile 261
Rozdział 20. Od iteracji do Agile 263
- Zaplanujmy lepsze jutro! 263
- (Nieco) lepszy rodzaj planowania 264
- 35 lat minęło jak jeden dzień... 266
- Złożone systemy adaptacyjne 269
- Manifest Agile, czyli "przykazania" ogólne 271
- Zasady Agile, czyli "katechizm" na co dzień 272
- Rodzina metodyk Agile 273
Rozdział 21. Agile w wydaniu DSDM 275
- Geneza DSDM 275
- Cykl życia projektu w DSDM 279
- Zespół i role w DSDM 281
- MoSCoW, czyli zarządzanie priorytetami 283
- Demonstracja wykonanej pracy 284
- Komunikacja 285
- Umiejętności miękkie 285
- Nienadużywanie komunikacji elektronicznej 285
- Praktyka wymiany informacji 286
- Sztuka definiowania wymagań 287
- Rola Kierownika Projektu w DSDM 288
- Planowanie i śledzenie postępu 288
- Podsumowanie 289
Rozdział 22. Scrum w pigułce 291
- Zasady gry Scrum 292
- Flow sterowany wymaganiami 293
- Organizacja pracy 294
- Spotkania w Scrumie 295
- Planowanie sprintu 295
- Codzienny Scrum, czyli tzw. daily scrum 295
- Backlog grooming 295
- Przegląd sprintu 296
- Retrospekcja sprintu 296
- Postęp prac w Scrumie 296
Rozdział 23. Porównanie Agile z metodami tradycyjnymi 297
- Triada projektowa raz jeszcze 297
- Według planu czy na luzie? 299
- Dokumentacja i zarządzanie wiedzą 302
- Metody szacowania Agile 304
- A może nie szacujmy? 304
- Planning Poker 304
Rozdział 24. Jak raportować postęp projektu zwinnego? 307
- Kanban w Agile 307
- Rejestr Sprintu 308
- Wykresy spalania 309
- Kumulacyjny diagram przepływu 311
- Earned Value w Agile 314
Rozdział 25. Wdrażanie Agile 317
- Pierwsze koty za płoty 317
- Wymagania użytkownika 319
- Historyjki użytkownika, czyli eliminacja rzeczy zbędnych 319
- Mapowanie historyjek użytkownika, czyli punkt widzenia użytkownika 321
- Użycie WBS w metodach zwinnych? 322
- Jaki Agile? 323
- SAFe(r), czyli skalowalny Agile 323
- Large-scale Scrum (LeSS) 326
- Disciplined Agile Delivery (DAD) 328
- Nexus 330
- Pytania kontrolne 330
CZĘŚĆ III. DARMOWE OPROGRAMOWANIE DO ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI 331
Rozdział 26. Przegląd darmowego oprogramowania do zarządzania projektami 333
- Projekty pominięte w książce 334
- dotproject 334
- Maven 335
- Odoo 336
- Planner 336
- RT: Request Tracker 336
- Trac 337
- Wekan 337
- ZenTao 338
Rozdział 27. GanttProject, czyli proste harmonogramowanie 339
- Rozpoczynamy nowy projekt 340
- WBS 341
- Szybkie wprowadzanie parametrów zadań 343
- Praca przy użyciu myszy 343
- Zależności i inne atrybuty zadań 344
- Zaawansowane atrybuty zadań 345
- Zasoby 346
- Wygląd wykresu 347
- Analiza projektu 348
- Zaawansowane opcje programu 348
Rozdział 28. ProjectLibre, czyli prawie jak Microsoft Project 349
- Rozpoczynamy nowy projekt 350
- WBS 352
- Tworzenie i edycja parametrów zadań 353
- Zależności i inne atrybuty zadań 355
- Zasoby 356
- Wygląd wykresu 357
- Widoki 359
- Kalendarze niestandardowe 363
- Analiza i raportowanie projektu 364
Literatura 367
Spis rysunków 369
Spis tabel 373
Skorowidz 375
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-7212-2 |
Rozmiar pliku: | 11 MB |