Życie z przedszkolakiem. Rozwój, emocje i relacje dzieci w wieku 3–6 lat - ebook
Życie z przedszkolakiem. Rozwój, emocje i relacje dzieci w wieku 3–6 lat - ebook
Przewodnik o rozwoju przedszkolaków, wyjaśniający ich zachowania, źródła trudności i wspierający rodziców w wychowaniu. Kolejna część eksperckiej serii „Mamania. Pierwszy kontakt”, omawiającej kluczowe aspekty rozwoju dzieci.
Dlaczego przedszkolak chce robić wszystko po swojemu, nie potrafi przegrywać, złości się bez powodu, bije, grymasi przy jedzeniu? Czemu krzyczy, wstydzi się i za nic w świecie nie daje się z nim spokojnie wyjść rano z domu?
Psycholożki Katarzyna Kalinowska i Małgorzata Stańczyk w przystępny sposób wyjaśniają:
· które dziecięce zachowania wynikają z etapu rozwoju,
· jak wspierać rozwój emocjonalny malucha,
· dlaczego regulacja napięcia jest tak ważna,
· jak rodzic może znaleźć zasoby do łagodnego przejścia tego okresu.
To książka, która pomoże Ci lepiej zrozumieć swoje dziecko, wspierać je i budować bezpieczną, pełną czułości relację, by mogło w pełni rozkwitnąć.
Katarzyna Kalinowska: psycholożka, trenerka fundacji FamilyLab Polska, nauczycielka. Wspiera rodziców i nauczycieli w troszczeniu się o czułe, oparte na szacunku i zrozumieniu relacje z dziećmi, samymi sobą i innymi ludźmi. Udziela konsultacji indywidualnych, prowadzi webinary, kursy online, warsztaty i superwizje zespołowe.
Małgorzata Stańczyk: psycholożka, dziennikarka, propagatorka rodzicielstwa bliskości, mama trójki dzieci. Autorka książek „Rodzeństwo”, „Moje dziecko się złości”, współautorka „Potrzebna cała wioska” i „Zbudujmy sobie wioskę”.
„Mamania. Pierwszy kontakt” to seria książek, które powinny znaleźć się na półce każdego rodzica. Do stworzenia serii zaproszono osoby, które w prosty i jasny sposób przekazują wiedzę na najróżniejsze tematy: od jedzenia po wychowanie. To książki zwięzłe, praktyczne, przedstawiające w wyczerpujący sposób najważniejsze zagadnienia.
| Kategoria: | Poradniki |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-68228-04-5 |
| Rozmiar pliku: | 1,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Napisałyśmy tę książkę z myślą o rodzicach, opiekunach, dziadkach i babciach, nauczycielach i innych dorosłych, którzy mają kontakt z dziećmi w wieku przedszkolnym i chcą nauczyć się lepiej je rozumieć i wspierać. Mamy nadzieję dostarczyć wam wiedzy, narzędzi i inspiracji pomocnych w radzeniu sobie z często wyczerpującą i pełną niespodzianek codziennością z małym dzieckiem.
To, jak wiele dziś mamy wiedzy na temat rozwoju, wychowania i budowania relacji z dziećmi, z jednej strony jest szansą i pomocą w towarzyszeniu młodym ludziom, a z drugiej strony może stać się dużym obciążeniem. Łatwo o taką myśl, że wszystko, co dzieje się z dzieckiem, zależy od nas. Kiedy będziecie czytać tę książkę, miejcie na uwadze, że choć wpływ rodziców na dobrostan i zachowanie dziecka jest znaczący, to równocześnie jest on ograniczony. Na to, jak funkcjonuje dziecko, ma wpływ wiele czynników: procesy rozwojowe (i o tym dużo opowiemy w pierwszym rozdziale), temperament, sposób funkcjonowania układu nerwowego, środowisko, w którym funkcjonuje dziecko (kultura, przedszkole, inni dorośli) i zebrane w nim doświadczenia, zdrowie somatyczne i inne szczególne uwarunkowania indywidualne. Kiedy przychodzi wam do głowy, że skoro waszemu dziecku jest trudno, to oznacza, że coś zaniedbaliście, pamiętajcie o tej szerszej perspektywie, uwzględniającej wielość czynników. To pomaga nie utykać w poczuciu winy, frustracji i bezradności i umożliwia widzenie swojego dziecka z jego konkretnymi trudnościami. Pozwala też odnajdywać nasz realny wpływ na dziecięcy dobrostan. Jako mamy, psycholożki i osoby wspierające kadrę przedszkolną wiemy, że ten trud jest po prostu wpisany w rozwój i w życie. Zaakceptowanie go pomaga nam przekierować energię, którą inwestujemy w zaprzeczanie, zamartwianie się i szukanie winnych, w spotkanie się z dzieckiem w tym momencie drogi, w którym ono jest, takim, jakie jest.
Książka składa się z trzech części, w których odpowiadamy na najczęściej zadawane przez rodziców pytania w obszarach: rozwoju, emocji i relacji. Dzielimy się pomysłami na to, jak można rozumieć to, co się dzieje z dzieckiem, i jakie strategie mogą być pomocne, by radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. Jednocześnie mamy świadomość, że nie istnieją uniwersalne rozwiązania, które sprawdziłyby się w każdej rodzinie. Nie ma też jednego „modelowego przedszkolaka”. Dlatego warto traktować te pomysły jako punkt wyjścia do własnych poszukiwań i inspirację. Może okazać się, że będziecie potrzebowali poeksperymentować, dołożyć coś albo odjąć, dostosować do swoich możliwości i potrzeb waszej rodziny. Może się też zdarzyć, że zebrana przez nas wiedza o rozwoju, potrzebach i emocjach dzieci nie będzie niosła wam wystarczającej ulgi i jasności odnośnie do tego, z czym się mierzycie. W takich sytuacjach warto, byście szukali dodatkowego, zindywidualizowanego wsparcia w postaci konsultacji psychologicznej lub szczegółowej diagnozy rozwoju dziecka.
Zdarza się też, że chociaż rodzice wiedzą, w jaki sposób mogliby pomóc swojemu dziecku, to z różnych względów trudno im po to sięgnąć i wdrożyć w praktykę narzędzia, o których czytają. Czasem to, co nam działa w jednym miesiącu, przestaje działać w kolejnym. Pamiętajcie, by czytać tę książkę z łagodnością dla samych siebie. Z uznaniem dla ilości pracy i zaangażowania, jakie każdego dnia wkładacie w budowanie relacji z dzieckiem, wspieranie go w jego trudnościach, łącząc to równocześnie z pozostałymi obowiązkami i wyzwaniami, jakie niesie dorosłe życie. I ze świadomością, że wielkie zmiany w rozwoju zwykle nie dzieją się z dnia na dzień. Nauka nowych umiejętności i wdrażanie nowo poznanych strategii wymaga czasu. Ten proces bardziej będzie przypominał górki i dołki niż nieustanny, jednostajny wzrost. Pomocne w utrzymaniu motywacji do rozwoju, w doświadczaniu satysfakcji z rodzicielstwa i widzeniu współpracy po stronie dziecka może być dostrzeganie nawet najmniejszych oznak zmiany. Możecie je celebrować, świętować, zapisywać je sobie, opowiadać o nich innym dorosłym. Dostrzegając to, co działa, co nam się udaje, zwiększamy szansę na to, że będziemy sięgać po to częściej i z większą łatwością.
Mamy nadzieję, że perspektywa zawarta w tej książce doda wam lekkości i spokoju oraz pomoże wam wieść bardziej świadome i satysfakcjonujące życie z przedszkolakiem.