Kronos 4/2022. Lekcja łaciny - ebook
Kronos 4/2022. Lekcja łaciny - ebook
Kolejny numer kwartalnika „Kronos”, poświęcony skutkom nieznajomości łaciny i greki oraz poglądom filozoficzno-społecznym Matthew Arnolda:
• Matthew Arnold, O demokracji
• Matthew Arnold, wstęp do Kultury i anarchii
• Matthew Arnold o Spinozie i Marku Aureliuszu
Ponadto:
Ch.-A. Sainte -Beuve, Kto to jest klasyk?
Friedrich Nietzsche, Wprowadzenie do studium filozofii klasycznej
Werner Jaeger, Filozofia platońska jako paideia
Virginia Woolf, O nieznajomości greki
C.M. Bowra i E.R. Dodds o literaturze greckiej
W.H. Auden o T.S. Eliocie
Powody, dla których nie powinniśmy opuszczać lekcji greki czy łaciny, podają polscy filologowie – Tadeusz Zieliński, Tadeusz Sinko, Gustaw Przychocki, Juliusz Domański, Tadeusz Kubiak i wielu innych. Zieliński i Sinko nawiązują do piękna i prostoty języków klasycznych, Przychocki zastanawia się, czy człowiek współczesny w ogóle dojrzał do podjęcia dziedzictwa Starożytnych, Domański i Kubiak przypominają, że jeszcze w XIX wieku łacina stanowiła drugi, obok ojczystego, język, którym posługiwano się w Europie zachodniej. Polacy rozmawiali po łacinie nie tylko z cudzoziemcami, ale także między sobą, w kontaktach towarzyskich i kulturalnych. Pierwsi poeci polscy, Jan Kochanowski czy Klemens Janicki, nawiązywali w swoich wierszach do tradycji łacińskiej (Janicki pisał wyłącznie po łacinie).
Bez ponownego przyswojenia obu języków „martwych” staną się one martwe naprawdę i nieodróżnialne od dziedzictwa Majów czy Azteków, my zaś bez nich – przestrzega dziewiętnastowieczny homme de lettres Matthew Arnold, a także dwudziestowieczni poeci T.S. Eliot i W.H. Auden – barbarzyńcami bez historycznej przynależności.
Spis treści
PREZENTACJE
Matthew Arnold, Demokracja
Matthew Arnold, Spinoza
Matthew Arnold, Marek Aureliusz
ESEJE
Friedrich Nietzsche, Wprowadzenie do studium filologii klasycznej
Virginia Woolf, O nieznajomości greki
C.M. Bowra, Jedność Greków
C.M. Bowra, Teologia Homera
C.M. Bowra, Dramat filozofii
C.M. Bowra, Od mitu do nauki
E.R. Dodds, Ponowne odkrywanie klasyków
Werner Jaeger, Filozofi a Platońska jako paideia
Michał Bizoń, Platon, fi lozof wolności. Na marginesie Filozofii Platońskiej jako paidei Wernera Jaegera
W.H. Auden, Porto i orzeszki nad Uwagami do definicji kultury T.S. Eliota
W.H. Auden, Eliot o Eliocie. Poezja i teatr T.S. Eliota
W.H. Auden, T.S. Eliot do tej pory. O Wierszach i sztukach wszystkich T.S. Eliota
W.H. Auden, Eseje wybrane T.S. Eliota
W.H. Auden, Pogawędka o T.S. Eliocie
LITERATURA
Maja de Lacoste, Wiersze
ARCHIWUM FILOZOFII POLSKIEJ
Tadeusz Zieliński, Złoty wiek
Piotr Nowak, Pierwszy Hellen polski
ANTYKWARIAT
Charles-Augustin Sainte-Beuve, Kto to jest klasyk?
RECENZJE I POLEMIKI
Piotr Nowak, Dymitriada
Jacek Głażewski, Historia a wiedza naukowa
Jerzy Ziemacki, Refleksje nad utraconym światem żydowskim
Kategoria: | Naukowe i akademickie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
Rozmiar pliku: | 4,5 MB |