1 - ebook
1 - ebook
Umiejscowiony w tytule nowego tomu Adriana Glenia spójnik „i” odsyła do znaczeń kojarzących się z łączliwością, wiązaniem i scalaniem odmiennych rzeczywistości, zjawisk, doświadczeń, słów, osób. Również w wymiarze genologicznym mamy w tym przypadku do czynienia z jak najbardziej udaną próbą łączenia różnorodnych rejestrów gatunkowych, znajdziemy tu bowiem współistniejące ze sobą w harmonii elementy notatnika, raptularza autobiograficznego, dziennika intymnego, quasi-reportażu, mikroeseju, szkicownika poetyckiego, peregrynarza z niedawno odbytych podróży po zachodniej Ukrainie (Truskawiec, Drohobycz, Terszów), Albanii (Tirana, Durres), Portugalii (Lizbona) oraz fragmenty prywatnej epistolografii, w której urzeczywistnia się pełna czułości afirmacja dyskursu miłosnego. Bartosz Małczyński W gruncie rzeczy najważniejsza podróż przebiega wokół/od języka i w stronę rzeczywistości. Gleń uwielbia boczne odnogi, fałszywe tropy i ślepe uliczki – w pewnym momencie pisze o „malignie przywidzeń” – jeszcze bardziej zależy mu wszakże na prawdzie spojrzenia i nawiązaniu bezpośredniego kontaktu z otaczającym światem. Kapitalne znaczenie mają wzmianki o „uwolnieniu się od mapy” i odcięciu od „niepowtarzalnej przeszłości”, a także marzenie o „miejscu bez imienia”. Wyraźnie wskazują one na wysiłek docierania do rzeczywistości bez zapośredniczeń czy uprzedzeń. To niełatwa droga, język bowiem niezmordowanie podsuwa kolejne itineraria i rozwinięcia. Pozostają chwile i „prowizorium tego, co widzialne”. Sporo jest w prozach Glenia żywiołu onirycznego – kolejne obrazy płynnie przechodzą jedne w drugie, a słowa raz po raz nabierają nieoczekiwanych, zagadkowych znaczeń. Autor jest jednak powściągliwy. Delikatność rysunku, zawieszenie głosu, dużo światła na stronie. Jacek Gutorow
Kategoria: | Literatura piękna |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-68215-07-6 |
Rozmiar pliku: | 674 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Małe — jest odwróconym wykrzyknikiem; nie nawołuje więc nikogo, nie odnosi się, lecz przeciwnie, przynosi, a może nawet wnosi do środka — niewielką zazwyczaj, jak kropka wieńcząca _i_, która przypomina główkę ciekawskiego dziecka — porcję ściszonej sugestii. Takiej na przykład jak ta (usłyszałem ją wyraźnie dopiero pod wieczór, gdy rozpierzchły się swary dnia): „bądź delikatnie stanowczy, porozdzielaj chwilom miejsca, ułóż z nich jakąś mapę, niech każda zasiedli swój na niej skrawek, ponazywaj zdarzenia i pamiętaj, to tylko prowizorium budżetu tego, co widzialne, co wstawiło się w ramkę ze słów, a co było i minęło, i majaczy tylko, i drży na tych skrawkach”.ARYTMETYKA
Dwa słowa. Wypowiedziane bezwiednie, w tę właśnie sekundę, jak gdyby byli jednymi ustami i jednym gorejącym umysłem. Czy dlatego, że rozmowa była im płomieniem i nawet, gdy przygasała, podawali go sobie z ust do ust jeszcze długo w noc — czy dlatego wypowiedzieli te dwa słowa i zamilkli zawstydzeni? Tak, chyba trochę właśnie tacy — zawstydzeni. Bo przecież rzadko rozszczepia się, co jednocześnie łączy. Lecz czy wcześniej już nie pragnęli być jednym? I skąd im to teraz, że odwracają głowy od siebie?
Dwa słowa padają i toną. Nazajutrz, próbując je wyłowić, natrafiają na czarną perłę odmowy. Porzucają więc połów, leżąc cicho, nadzy i spleceni, na białym, rozgrzanym piasku.NOTA BIOGRAFICZNA AUTORA
ADRIAN GLEŃ (ur. w 1977 r. w Częstochowie) – poeta, eseista, krytyk literacki, historyk literatury polskiej XX i XXI wieku. Profesor w Instytucie Nauk o Literaturze Uniwersytetu Opolskiego. Mieszka pod Opolem. Publikował m.in. na łamach „Almanachu Prowincjonalnego”, „Frazy”, „Nowej Dekady Krakowskiej”, „Śląska”, „Toposu”, „Twórczości” i „Zeszytów Literackich”. Wydał tomy: _DA_ (2011), _RE_ (2014), _M _ (FORMA / FLiHB 2021), _JEST_ (FORMA / FLiHB 2023), _I_ (FORMA / DK „13 Muz” 2024) oraz kilkanaście książek literaturoznawczych, m.in.: _„MARZENIE, KTÓRE CZYNI POETĄ...”. AUTENTYCZNOŚĆ I EMPATIA W DZIELE LITERACKIM JULIANA KORNHAUSERA_ (2013), _„WIERNIE, CHOĆ WŁASNYM JĘZYKIEM”. RZECZ O KRYTYCE LITERACKIEJ_ (2015), _KRYTYKA I METAFIZYKA_ (2017) i _STASIUK. ISTNIENIE_ (2019).W SERII _KWADRAT_ UKAZAŁY SIĘ:
„2008”, „2011”, „2014”, „2017”, „2020” – antologie współczesnych polskich opowiadań
ANDRZEJ BALLO „Made in Roland”
MARCIN BAŁCZEWSKI „Eva Morales de Nacho Lima”, „Malone”
WENANTY BAMBUROWICZ „Masy powietrza”
WALDEMAR BAWOŁEK „To co obok”
KOSTIA BEREZIN (PAWEŁ LAUFER) „Buty Mesjasza”
JACEK BIELAWA „Kościelec”
MACIEJ BIESZCZAD „Ultradźwięki”
DARIUSZ BITNER „Książka”
JAROSŁAW BŁAHY „Rzeźnik z Niebuszewa”, „Zaklęty w szerszenim gnieździe”
ROMAN CIEPLIŃSKI „Diabelski młyn” , „Ukryte myśli” , „Schyłek”, „Życie zastępcze”
TOMASZ DALASIŃSKI „Dzień na Ziemi”, „Nieopowiadania”, „Przystanek kosmos”
JERZY FRANCZAK „Święto odległości”
KRZYSZTOF GEDROYĆ „Przygody K”
ADRIAN GLEŃ „I”
ANDRZEJ GRODECKI „Iluzje”
BRYGIDA HELBIG „Anioły i świnie. W Berlinie!!”, „Enerdowce i inne ludzie”
LECH M. JAKÓB „Ciemna materia”
JAROSŁAW JAKUBOWSKI „Ciemna Dolina”, „Koń”, „Wojna”
BOGUSŁAW KIERC „Bazgroły dla składacza modeli latających”
JAROSŁAW KSIĘŻYK „Hydra”
WOJCIECH KLĘCZAR „Wielopole”
BOGUSŁAWA LATAWIEC „Ciemnia”
RYSZARD LENC „Chimera”
ARTUR DANIEL LISKOWACKI „Capcarap”, „Eine kleine”, „Hotel Polski”, „Mariasz”, „Skerco”, „Spowiadania i wypowieści”
MIŁKA O. MALZAHN „Fronasz”, „Kosmos w Ritzu”
AGNIESZKA MASŁOWIECKA „Pyszne ciało”, „Splątanie”
JAROSŁAW MAŚLANEK „Ferma ciał”
PIOTR MICHAŁOWSKI „Światy równoległe”, „Urbs ex nihilo”
ANNA MARIA MICKIEWICZ „Listy z Londynu”
DARIUSZ MUSZER „Homepage Boga”, „Niebieski”, „Wolność pachnie wanilią”
KRZYSZTOF NIEWRZĘDA „Czas przeprowadzki”, „Poszukiwanie całości”, „Second life”, „Wariant do sprawdzenia”, „Zamęt”
EWA ELŻBIETA NOWAKOWSKA „Apero na moście”
CEZARY NOWAKOWSKI, JAKUB NOWAKOWSKI „Błogosławieni”
PAWEŁ ORZEŁ „Arkusz ”, „Nic a nic”, „Ostatnie myśli (sen nie przyjdzie)”
PAWEŁ PRZYWARA „Ricoch_ette_”, „Zgrzewka Pandory”
GUSTAW RAJMUS „»Dwie Historie« i inne historie”
KRYSTYNA SAKOWICZ „Księga ocalonych snów”, „Praobrazy”
ALAN SASINOWSKI „Pełna kontrola”, „Rupieć”, „Szczery facet”
GRZEGORZ STRUMYK „Kra”, „Nierozpoznani”, „Wyjście”
ŁUKASZ SUSKIEWICZ „Egri bikaver”, „Mikroelementy”, „Zależności”
LESZEK SZARUGA „Dane elementarne”, „Podróż mego życia”, „Zdjęcie”
IZABELA SZOLC „Śmierć w hotelu Haffner”
ŁUKASZ SZOPA „Kawa w samo południe”
MICHAŁ TRUSEWICZ „Przednówki”
ANDRZEJ TURCZYŃSKI „Bruliony Starej Ziemi”, „Brzemię”, „Czasy i obyczaje”, „Koncert muzyki dawnej”, „Zgorszenie”, „Żywioły”
ANATOL ULMAN „Cigi de Montbazon i Robalium Platona”
EMILIA WALCZAK „Hey, Jude!”
MIŁOSZ WALIGÓRSKI „Kto to widział”
HENRYK WANIEK „Miasto niebieskich tramwajów”
MAREK WARCHOŁ „Bezdzień”
MACIEJ WASILEWSKI „Jednodniowy spacer po dwudziestu kilku głowach”, „Rozmowy młodej Polski w latach dwa tysiące coś tam dwa tysiące coś”
BARTOSZ WÓJCIK „Christiania. Historie z tamtej strony dobra”
GRZEGORZ WRÓBLEWSKI „Nowa Kolonia”
MACIEJ WRÓBLEWSKI „Historie Jakuba Blottona z widokiem na Toruń”
TADEUSZ ZUBIŃSKI „Rzymska wojna”