Droga do bezpiecznego stylu przywiązania - ebook
Droga do bezpiecznego stylu przywiązania - ebook
Odkryj klucz do pełniejszego życia, głębszego zrozumienia siebie i swoich relacji
Bezpieczny styl przywiązania to fundament nie tylko zdrowych relacji, lecz także osobistego wzrastania i wewnętrznej stabilności. To sposób na budowanie pewności siebie, radzenie sobie z wyzwaniami i tworzenie życia na fundamentach autentyczności i samoakceptacji. Jak można go osiągnąć? Ta książka poprowadzi cię przez proces osobistej transformacji, zaopatrując cię w praktyczne narzędzia, dzięki którym:
• dowiesz się więcej o swoim stylu przywiązania i dowiesz się, jak go świadomie kształtować,
• nauczysz się rozpoznawać i komunikować swoje głęboko skrywane potrzeby,
• poznasz ukryte znaczenia zachowań twoich bliskich,
• przepracujesz wzorce wyniesione z dzieciństwa i uwolnisz się od wpływu przeszłych trudnych relacji na twoje życie,
• zrozumiesz oddziaływanie emocji na każdy obszar twojego życia,
• zaczniesz tworzyć głębokie więzi oparte na wzajemnym szacunku i trosce.
Rozwijanie bezpiecznego stylu przywiązania to inwestycja w siebie, która przynosi korzyści na całe życie. Dzięki tej książce odkryjesz, jak wykorzystać naturalną ludzką potrzebę bliskości do rozwoju osobistego i stawania się bardziej świadomą, zrównoważoną i spełnioną osobą – w związkach i poza nimi.
Ta publikacja spełnia wymagania dostępności zgodnie z dyrektywą EAA.
| Kategoria: | Psychologia |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-68516-38-8 |
| Rozmiar pliku: | 1,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Jak wygląda zdrowy związek?
Wielu z nas się nad tym zastanawia. Chciałabym jednak, abyśmy na zawsze zapomnieli o tym pytaniu. Zamiast tego zapytajmy: „Jak się czuje człowiek w związku polegającym na bezpiecznym przywiązaniu?”.
To w porządku, jeśli nie wiesz, czym jest związek polegający na bezpiecznym przywiązaniu ani jak to jest być w takiej relacji. Właśnie dlatego czytasz tę książkę. Pod koniec lektury będziesz wiedzieć, na czym polega bezpieczna więź, a także – co ważniejsze – jak się czuje człowiek, który tworzy w pełni bezpieczny, udany i satysfakcjonujący związek. Nie będziesz się już zastanawiać, czy twoja relacja z drugą osobą jest dobra, czy nie, ponieważ odnajdziesz odpowiedzi w sobie. Jeśli twój związek nie funkcjonuje prawidłowo, dowiesz się, co należy zmienić i jak tę zmianę przeprowadzić. Jeżeli zmagasz się z problemami w relacji, przestaniesz zadawać sobie pytania: „Które z nas jest winne? A może jesteśmy źle dopasowani?”. Nauczysz się racjonalnie oceniać sytuację, co pozwoli ci na dokonywanie zmian.
Wszyscy ludzie mają takie same, głęboko zakorzenione podstawowe wymagania wobec relacji romantycznych, związane z poczuciem bezpieczeństwa i bliskości. Pomimo zróżnicowania naszych osobowości, obaw i pragnień, wszyscy mówimy tym samym językiem uczuć. Każdy z nas może się nauczyć pracować nad sobą, by osiągnąć upragnioną harmonię w związku, nawet jeśli nie potrafi jej osiągnąć w pojedynkę; również ty, niezależnie od tego, czy jesteś osobą poszukującą związku, pozostajesz w trudnej relacji od wielu lat lub nawet dekad, twój związek właśnie się zakończył i szukasz odpowiedzi na nurtujące cię pytania czy też znajdujesz się gdzieś pomiędzy tymi sytuacjami.
Skoro wszyscy mamy takie same potrzeby w relacjach, dlaczego miłość i związki romantyczne są tak skomplikowane? Otóż wcale nie muszą takie być. Problem polega na tym, że żyjemy w świecie, w którym ludzie rzadko bywają w kontakcie ze swoimi najsilniejszymi, a zarazem najbardziej podstawowymi potrzebami. Większość z nas nigdy się nie nauczyła, jak je nazywać; nie potrafimy też rozpoznawać ich na poziomie ciała – czyli tam, gdzie powstają. Bez świadomości własnych potrzeb i bez odpowiednich słów bardzo trudno jest trafnie i autentycznie komunikować nasze oczekiwania drugiej osobie. Równie trudne jest odpowiadanie na potrzeby partnera, który nie umie nam jasno i szczerze powiedzieć, na czym mu zależy – nawet jeśli rozpaczliwie pragniemy go zadowolić.
Zastanów się, ile razy twój przyjaciel zapytał cię: „Czy czujesz, że w naszej relacji twoje emocje są traktowane poważnie?”. Prawdopodobnie nigdy. Tymczasem wzajemne uznanie emocji (wraz z wynikającym z niego poczuciem zrozumienia) jest prawdopodobnie najważniejszym elementem prawdziwie satysfakcjonującej przyjaźni. Ale nawet gdyby jakaś oświecona dusza zadała ci kiedyś podobne pytanie, najpewniej bardzo trudno byłoby ci na nie odpowiedzieć.
W związku pragniemy czuć, że nasze emocje są uznawane i akceptowane – jest to jedna z kilku potrzeb niezbędnych do stworzenia satysfakcjonującej relacji. Objaśniając potrzeby dotyczące przywiązania, często zaczynam od prośby o dokończenie zdania „Aby czuć, że jesteśmy sobie bliscy, potrzebuję…”. Na przykład „Aby czuć, że jesteśmy sobie bliscy, potrzebuję wiedzieć, że mam prawo odczuwać swoje emocje”; „Aby czuć, że jesteśmy sobie bliscy, potrzebuję wiedzieć, że doceniasz mnie i moje wysiłki”; „Aby czuć, że jesteśmy sobie bliscy, potrzebuję wiedzieć, że mnie szanujesz i cenisz”; „Aby czuć, że jesteśmy sobie bliscy, potrzebuję wiedzieć, że moje potrzeby są dla ciebie ważne; albo „Aby czuć, że jesteśmy sobie bliscy, potrzebuję wiedzieć, że potrafisz mnie zrozumieć”. W dalszej części książki opisuję potrzeby relacyjne bardziej szczegółowo. Na razie skupmy się na tym, że aby związek był pełen bliskości, satysfakcjonujący i harmonijny, każde z partnerów musi mieć subiektywne poczucie, że jego potrzeby są zaspokajane.
Czym jednak jest „subiektywne poczucie”? Pomyśl o tym w ten sposób: kiedy pojawia się głód, nie tylko o tym wiesz, lecz także to czujesz. Twój umysł i ciało działają wspólnie: ciało doświadcza pewnych odczuć fizycznych, a umysł nazywa je „głodem”. Odkąd udało ci się opanować sztukę mówienia, potrafisz nazywać głód, ponieważ ktoś – przez wielokrotne powtarzanie – nauczył cię kojarzyć słowo „głodny” z uczuciem głodu. Dlatego nie masz problemu z powiedzeniem: „Czuję głód” i stworzeniem planu działania, który sprawi, że doświadczysz uczucia odwrotnego: sytości. Ta sama logika działa w odniesieniu do potrzeb dotyczących przywiązania. Jeśli w dzieciństwie opiekowali się tobą stosunkowo świadomi emocjonalnie dorośli, potrafili oni rozpoznawać twoje subiektywne poczucie emocjonalnego cierpienia i pokazywali ci, jak opisywać to doświadczenie słowami, tak samo jak uczyli cię łączyć uczucie głodu ze słowem „głód”. Mogli na przykład mówić: „Zrobiło ci się przykro? Ale wiesz, że jesteś dla mnie ważny?” albo „Czujesz się teraz niezrozumiana?”. Jeśli twoi opiekunowie nie rozmawiali z tobą w ten sposób, nie martw się – nie jesteś jedyną taką osobą.
Chociaż na poziomie świadomości możesz nie wiedzieć, jakie są twoje potrzeby w relacjach, twój układ nerwowy, czyli najbardziej pierwotna część ciebie, dokładnie je zna i wywoła silną reakcję fizjologiczną, jeśli nie zostaną one zaspokojone. Twoje ciało może się wówczas stać napięte, twój oddech płytszy, a twoje serce zacznie bić szybciej. Jeśli natomiast twoje potrzeby będą zaspokojone, twój układ nerwowy doświadczy ciepła i ukojenia (a przynajmniej braku napięcia) i zasygnalizuje, że nic ci nie zagraża. Takie poczucie bezpieczeństwa to czyste dobro.
Zgodnie z teorią przywiązania każde ludzkie zachowanie wynika z pragnienia doświadczenia, utrzymania, zdobycia lub odzyskania bliskości i bezpieczeństwa w relacji z ukochaną osobą. W związkach, w których brakuje bezpiecznego przywiązania, dysfunkcyjne zachowanie stanowi nieudaną próbę dążenia do zaspokojenia potrzeb danej osoby. Kiedy nasze potrzeby są zaspokojone, czujemy się bezpieczni, a to stwarza bezpieczną przestrzeń w naszej relacji. Za każdym starciem, każdą kłótnią i pasywno-agresywną uwagą, za każdym atakiem i mściwym milczeniem stoi niezaspokojona potrzeba bliskości i bezpiecznego przywiązania. Z tej książki dowiesz się dużo więcej o takich nieudanych dążeniach – zaczniesz rozumieć, dlaczego partner na ciebie krzyczy, choć próbuje się do ciebie zbliżyć, albo milknie w środku kłótni, starając się chronić związek. Nie usprawiedliwiam ani nie lekceważę tych zachowań – uważam jednak, że rozumienie ich w świetle teorii przywiązania jest kluczem do wspólnego znalezienia lepszych sposobów osiągania ważnych celów w relacji.
Uświadomienie sobie tego, jak problemy z przywiązaniem wpływają na nasze relacje, to jednak za mało. _Droga do bezpiecznego stylu przywiązania_ uczy, co jeszcze musimy robić, aby tworzyć zdrowsze związki. To książkowa terapia par, która powstała po to, by pomóc czytelnikom przejść tę samą drogę, w której na co dzień towarzyszę swoim pacjentom. Czy możesz z niej skorzystać, jeśli nie jesteś w związku? Oczywiście! Zamieszczone w niej treści są uniwersalne. Możesz użyć wiedzy, którą się z tobą podzielę, aby zrozumieć, jak twoje dziecięce doświadczenie przywiązania odbiło się na już zakończonych relacjach i jak może wpłynąć na przyszłe związki. Możesz też wykorzystać tę wiedzę, aby poprawić relację ze sobą. W końcu dbanie o siebie i rozwój osobisty przynoszą korzyści nie tylko tobie, lecz także twoim relacjom partnerskim. Wiadomości zawarte w tej książce będą przydatne, jeśli chcesz zwiększyć świadomość własnych potrzeb i oczekiwań wobec partnera oraz dowiedzieć się, jak dawać ukochanej osobie wszystko co najlepsze od siebie. Niezależnie od tego, czy jesteś w związku, czy nie, potraktuj tę lekturę jako instrukcję obsługi związków napisaną z perspektywy teorii przywiązania. Wszystkie związki na pewnym poziomie pozostają pod wpływem energii przywiązania i – jakkolwiek górnolotnie by to nie brzmiało – jestem przekonana, że ta książka pomoże każdemu, kto chce się nauczyć tworzyć szczęśliwe więzi.
Jeśli w okresie dorastania towarzyszyło ci subiektywne poczucie, że twoje potrzeby są zaspokajane przez rodziców lub opiekunów, w dorosłym życiu prawdopodobnie przyciągają cię ludzie, którzy wiedzą, jak zadbać o twoje potrzeby. Ty zaś wiesz, jak zadbać o nich – robisz to intuicyjnie. Twój układ nerwowy podpowiada ci, co jest dobre, a ty ufasz swoim odczuciom. Twój styl przywiązania jest bezpieczny i tworzysz związki polegające na bezpiecznym przywiązaniu. Takie osoby znajdą w książce szczegółową wiedzę na temat źródeł swojego bezpiecznego stylu przywiązania i możliwości czerpania jeszcze większej satysfakcji ze związku. Bezpieczne przywiązanie stanowi spektrum – żadna para nie ma idealnej relacji, a stresujące sytuacje życiowe czasami utrudniają partnerom otwieranie się przed sobą nawzajem, co może oddziaływać na ich więź. Uważam, że im więcej wiemy na temat funkcjonowania naszego związku, tym lepiej jesteśmy przygotowani do radzenia sobie z nieuchronnymi wyzwaniami; a poza tym wszyscy mamy zdolność i możliwości dalszego rozwoju.
Jeśli natomiast w okresie dorastania zazwyczaj brakowało ci potrzebnego wsparcia i przestrzeni na wyrażanie własnych uczuć; jeśli towarzyszyło ci poczucie, że nikt cię nie docenia, nie zauważa, nie słucha i nie rozumie; jeśli cię zawstydzano, umniejszano twoją wartość lub odsuwano twoje potrzeby na dalszy plan, prawdopodobnie wchodzisz w związki, które na początku wydają się dobre, z czasem jednak stają się źródłem mniejszych lub większych cierpień. Jeśli tak jest, ty i twój partner wykazujecie pozabezpieczny styl przywiązania (większość ludzi o pozabezpiecznym stylu przywiązania łączy się w pary z podobnymi osobami) i tkwicie w związku, który się nie rozwija. Prawdopodobnie masz pełną świadomość, jak wiele bólu może sprawiać bycie w takiej relacji, szczególnie w kontekście konfliktów i trudności komunikacyjnych. Jednocześnie masz prawo nie wiedzieć, jak można się czuć w związku polegającym na bezpiecznym przywiązaniu. Wierz mi, nie jesteś jedyną taką osobą. Statystyki mówią, że przynajmniej 50% populacji wykazuje pozabezpieczny styl przywiązania.
Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz przez resztę życia funkcjonować w ten sposób – nie musisz wciąż odczuwać niepokoju, złości i zagubienia, które wywołuje twój nadaktywny układ nerwowy. Nie musisz też wyrzekać się swojego wrodzonego pragnienia więzi i bliskości z partnerem; twoja bardzo ludzka potrzeba zdrowego przywiązania może zostać zaspokojona. Ta książka pomoże ci zrozumieć, jaki jest twój typ pozabezpiecznego stylu przywiązania, dlaczego jest właśnie taki i jak powstawał, a także jak możesz nawiązać bezpieczną relację ze sobą i swoim partnerem. Jeśli odczuwasz samotność nawet w towarzystwie albo masz wrażenie, że coś jest z tobą nie tak, możesz to zmienić. Możesz stworzyć związek, który będzie satysfakcjonujący i pełen bliskości. Wiem, że to prawda, ponieważ codziennie pomagam parom przejść podobną transformację.
Kiedy postanowiłam zostać terapeutką, stanowczo nie chciałam pracować z parami. Po uzyskaniu tytułu magistra z powodzeniem pomagałam klientom indywidualnym. Aby jednak zdobyć certyfikat terapeuty, musiałam wypracować określoną liczbę godzin z parami. Umówiłam więc pierwszą sesję z klientami i czułam się trochę (a właściwie bardzo) zniechęcona; nie zdawałam sobie sprawy z tego, jak trudna jest terapia par i jak wiele rzeczy trzeba brać pod uwagę w czasie jej prowadzenia. Mimo zniechęcenia wiedziałam, że to dla mnie wyzwanie, a wyzwania sprawiają, że się rozwijam. Po tygodniu od tamtej pierwszej sesji poleciałam z Los Angeles, gdzie wtedy mieszkałam, do Bozeman w stanie Montana, gdzie odbywało się podstawowe szkolenie z zakresu terapii par skoncentrowanej na emocjach (ang. _Emotion-Focused Therapy for Couples_, EFT) – metody terapeutycznej opartej na teorii przywiązania opracowanej przez dr Sue Johnson.
Chociaż szkolenie to było zaledwie wstępem do mojej wieloletniej nauki – setek godzin dodatkowych kursów, indywidualnej superwizji i doświadczenia klinicznego – wróciłam do Los Angeles pełna entuzjazmu. Odkryłam bowiem moc EFT i niewiarygodną skuteczność posługiwania się teorią przywiązania w terapii oraz podpowiadania parom konkretnych strategii i słów zapewniających bezpieczeństwo emocjonalne. Podczas pierwszej sesji terapii par po powrocie z tamtego szkolenia byłam świadkiem, jak w ciągu zaledwie godziny dzięki pracy z teorią przywiązania zaczyna się tworzyć nowa więź między klientami. Zrozumiałam, ile satysfakcji może mi dawać świadomość, że para opuszcza mój gabinet z większym poczuciem wzajemnej bliskości i bezpieczeństwa niż na początku naszego spotkania. Praca z parami w paradygmacie teorii przywiązania umożliwia mi częste doświadczanie tej radości.
Po powrocie z pierwszego szkolenia EFT przestałam przyjmować zgłoszenia od klientów indywidualnych i oficjalnie zaczęłam się specjalizować w terapii par.
W terapii skoncentrowanej na emocjach uwielbiam to, że jej celami są w równym stopniu wspieranie zdrowienia każdej z osób w związku, jak i naprawa ich wzajemnej relacji. Doceniam także to, że pracując z parami, zamiast po spotkaniu odsyłać klientów do partnerów, którzy nie towarzyszą im w rozwoju, żegnam się z nimi, wiedząc, że wrócą do domu razem jako para mająca wspólne doświadczenie terapii, głębszą więź ze sobą nawzajem i dobre umiejętności komunikacyjne.
Podróż, którą odbywam z parami podczas wspólnej terapii, jest podobna do drogi, którą przejdziemy razem na stronach tej książki. Na początku chcę poznać historię przywiązania każdego z partnerów. Interesują mnie szczególnie ich relacje z opiekunami w dzieciństwie. Część 1 niniejszej książki ma imitować ten etap procesu terapeutycznego, abyście mogli lepiej – przez pryzmat teorii przywiązania – zrozumieć, jakie doświadczenia z przeszłości wnosi do związku każde z was. Aby pomóc wam zaangażować się w to zadanie, zamieściłam w książce wiele przykładowych historii par, z którymi pracowałam (przytoczone historie są autentyczne, choć imiona i większość szczegółów mogących umożliwić identyfikację klientów zostały zmienione, a niektóre przykłady stanowią kompilację doświadczeń różnych osób).
W części 2 odkryjesz, jak przeszłość każdego z was oraz wasza obecna sytuacja oddziałują na siebie, tworząc powtarzające się negatywne schematy komunikacji. Dowiecie się, czym są i jak działają takie negatywne wzorce komunikacji i zachowań oraz jak je zauważać. Następnie wspólnie się zastanowimy, jak zapobiegać odtwarzaniu negatywnych schematów komunikacji i jak je przerywać. Podpowiem ci też, jak naprawić sytuację, gdy schemat mimo wszystko się pojawił. W tej części przedstawiam strategie umożliwiające tworzenie środowiska sprzyjającego więzi – przestrzeni, w której osłabną wasze konflikty, powstaną nierozerwalne więzi i rozwiązania waszych problemów.
W części 3 opisuję pewne trudności niezależne od partnerów, które mogą wpływać na negatywne schematy komunikacji, powodując zaostrzenie konfliktów lub zakłócając ich rozwiązywanie. Podejmuję zarówno tematy uniwersalne takie jak seks, jak i zagadnienia bardziej szczegółowe, związane m.in. z traumą i uzależnieniami. Podpowiadam, jakie zmiany wprowadzić, jeśli nie widzicie oczekiwanych rezultatów, i przytaczam konkretne słowa, których możecie użyć podczas trudnych rozmów.
Po wielu latach kariery terapeutki par postanowiłam założyć konto na Instagramie, aby dzielić się wiedzą i inspiracjami, a także by strategie, które proponuję swoim klientom, dotarły do większego grona. Na profilu @thesecurerelationship publikuję informacje, z których może skorzystać każda para, niezależnie od tego, czy jest w terapii, czy nie. Przykładowe tematy moich postów to „Czy jesteś dostępny emocjonalnie?”, „Gdy twój partner potrzebuje bliskości” czy „Gdy słowo «przepraszam» to za mało”. W książce zamieściłam podobne grafiki i praktyczne plany działania, aby pomóc ci w sprawnym wdrażaniu moich porad w życie. Moje posty w mediach społecznościowych stanowią skrótowe opracowanie poszczególnych tematów. W książce omawiam je dokładniej, ale rady, których tu udzielam, są równie łatwe do zastosowania w praktyce.
Lektura tej książki nie da ci pewności, że twój związek stał się lepszy. Dzięki niej zdobędziesz za to umiejętność odnajdywania, rozpoznawania i odtwarzania wspólnych chwil pełnych poczucia bliskości i bezpieczeństwa. Dowiesz się, jak postępować, by te doświadczenia stały się podświadomym spoiwem twojego związku i były w nim zawsze obecne, niezależnie od tego, czy jesteście na romantycznych wakacjach, rozwiązujecie trudny problem, czy po prostu wykonujecie codzienne obowiązki, nie myśląc wcale o waszej relacji. Każde z was zadba również o swój rozwój wewnętrzny, aby czuć się bezpiecznie i pewnie we własnej skórze, co poprawi jakość wszystkich waszych relacji. Oto podstawa prawdziwej więzi. Oto droga do bezpiecznego stylu przywiązania.Rozdział 2. Teoria przywiązania
Rozdział 2
Teoria przywiązania
Kiedy w dzieciństwie zdarzało ci się prosić o emocjonalne wsparcie lub pocieszenie, jak reagowali na to otaczający cię dorośli? Czy gdy było ci smutno, rodzice lub opiekunowie konsekwentnie oferowali ci życzliwość i ciepło? A może towarzyszyło ci poczucie odrzucenia? Czy w chwilach niepewności dorośli dawali ci odczuć, że cię doceniają i uznają twoją wartość? Czy raczej cię odtrącali? Czy pamiętasz komunikaty mówiące o tym, że twoje uczucia mają znaczenie i zasługują na uwagę, czy sugerowano ci (w dowolny sposób), że „przesadzasz”? Czy twoje uczucia były uznawane, czy ktoś się nimi zajmował? Może odwracano twoją uwagę od emocji i mówiono na przykład: „Nie płacz. Zjedz ciasteczko”? A może – to trzecia możliwość – dorośli cię zawstydzali i zostawiali sam na sam z twoimi uczuciami, na przykład mówili: „Jeśli chcesz się złościć, idź do swojego pokoju”?
Aby zrozumieć, jak funkcjonujesz w obecnych relacjach, musimy zacząć od twoich korzeni. Sposób, w jaki najbliżsi opiekunowie odpowiadali na twoje potrzeby emocjonalne, bez wątpienia wpływa na to, jak wyglądają twoje interakcje z ukochanymi osobami w dorosłym życiu. Doświadczenia z dzieciństwa ukształtowały to, czego oczekujesz lub nie oczekujesz w najbardziej intymnych związkach, a także intensywność twoich reakcji na emocje partnera. Ludzki mózg uczy się najszybciej w okresie dzieciństwa; bezpośrednie doświadczenia emocjonalne z tego czasu wysyłają ci ważny komunikat: „Tak wyglądają relacje; aby się w nich odnaleźć, muszę zachowywać się w taki, a nie inny sposób. Jest to niezbędne do przetrwania w tym środowisku”. Niezależnie od tego, czy wychowywali cię opiekunowie dostępni, czy niedostępni emocjonalnie, twój mózg nauczył się funkcjonowania w relacjach według wzorców zaobserwowanych w tym wczesnym okresie życia.
Kiedy zaczynam pracę terapeutyczną z nową parą, ciekawi mnie ogólny klimat emocjonalny, jaki panował w dzieciństwie każdego z partnerów. Ile dobra otrzymywaliście od opiekunów? Czy to wystarczało? Jak często czuliście domowe ciepło? Jak często czuliście się zalęknieni i niezauważani? Jak często ktokolwiek pomagał wam nazwać wasze wewnętrzne doświadczenia, takie jak: radość, zazdrość, gniew, ekscytacja? Jak często wasze uczucia były akceptowane? Czy opiekun powiedziałby wam: „Rozumiem, że jesteś zły; ja też czasami się złoszczę. Nie mogę ci pozwolić prowadzić po zmroku, zanim nie zdobędziesz więcej doświadczenia, ale twoja złość i twoje rozczarowanie są uzasadnione i masz prawo tak się czuć”. Czy czuliście się bezpiecznie i mieliście pewność, że jeśli stanie się coś złego, ktoś was ochroni? Czy ktokolwiek starał się wam pomagać w nadawaniu sensu trudnym doświadczeniom? Odpowiedzi na te pytania pomagają mi zrozumieć, czego każde z partnerów potrzebuje dzisiaj, i umożliwia dotarcie do źródeł wszelkich aktualnych kryzysów w komunikacji.
Niedawno zgłosili się do mnie Reyna i Sabino, którzy nie potrafili przestać się kłócić. Ich konflikty zawsze wyglądały tak samo, niezależnie od tego, kto „zaczął” awanturę. Na koniec Reyna się wściekała i wychodziła. Sabino przybierał postawę obronną i zamykał się w sobie. Na początku naszego spotkania poprosiłam każde z partnerów o opisanie klimatu emocjonalnego ich dzieciństwa. Sabino nie umiał odpowiedzieć. Nie mógł sobie przypomnieć żadnej sytuacji z tego okresu, w której czułby się niekomfortowo.
– A gdyby hipotetycznie doświadczał pan jednak pewnych negatywnych uczuć od czasu do czasu – zapytałam – co by się stało, gdyby spróbował pan porozmawiać o nich z rodzicami?
– Moja mama prawdopodobnie by mnie wysłuchała i wsparła; ale trudno mi sobie coś przypomnieć – odpowiedział Sabino. – Mój ojciec nie. Ojciec powiedziałby, że muszę być twardy. Czułbym, że widzi we mnie bezradne dziecko. Zawsze chciałem, żeby ojciec uważał mnie za silnego. On bardzo cenił siłę.
– Czyli pana ojciec nie byłby źródłem wsparcia i pocieszenia, a rozmowa z nim najpewniej wywołałaby wstyd. Nie jest pan też całkowicie pewien, czy mama by pana wysłuchała, czy nie – podsumowałam. – Wydaje mi się bardzo prawdopodobne, że mówienie o swoich uczuciach wiązałoby się dla pana z ryzykiem odrzucenia. Jak pan dzisiaj odbiera to, że pani Reyna się na pana złości? Czy wtedy też czuje się pan odrzucony?
– Tak – wyznał Sabino, wbijając wzrok w podłogę. – To jest okropne.
– Z pewnością jest to okropne – powiedziałam. – Ale dla mnie jest całkowicie zrozumiałe. Wcześnie nauczył się pan unikać poczucia odrzucenia. W ten sposób pana mózg próbował pana chronić. Podpowiadał, że uczucia nie są bezpieczne; że prowadzą do odrzucenia. Dlatego teraz w relacji z żoną nadal odcina się pan od własnych emocji.
Kiedy Sabino powiedział mi, że nie pamięta, by kiedykolwiek doświadczał silnych emocji, dla mnie oznaczało to: „Moje emocje od najmłodszych lat nie były ważne; tłumiłem je, zanim jeszcze nauczyłem się mówić”. Jego podejście było rozsądne; po co odczuwać emocjonalne cierpienie, skoro wokół nie ma nikogo, kto mógłby nam udzielić wsparcia? Czemu by nie wybrać drugiej najlepszej opcji i nie wyprzeć wszystkich bolesnych uczuć (choćby nieświadomie), aby zabezpieczyć się przed rozpaczą, odrzuceniem i rozczarowaniem? W tym wypadku ta strategia obronna zadziałała; chroniła małego Sabina. W rezultacie jednak dorosły Sabino nie wiedział, jak zaangażować się emocjonalnie w relację z samym sobą ani w relację z partnerką, co kładło się cieniem na jego życiu i związku.
Reyna, żona Sabina, miała inne doświadczenie dzieciństwa.
– Moja rodzina była dysfunkcyjna. Wciąż taka jest – powiedziała. – Mam bardzo bliskie relacje z mamą i siostrami, ale one ciągle robią problemy z niczego. Staram się stawiać im granice, ale zawsze wzbudzają we mnie poczucie winy, jeśli nie chcę razem z nimi brać udziału w czymś, na co akurat mają ochotę.
– Jak się pani czuła, dorastając? – zapytałam. – Czy miała pani wrażenie, że w pani otoczeniu panuje chaos?
– Tak. Moja mama wszystkim się przejmowała i traktowała tatę jak służącego – wyjaśniła Reyna. – A on robił wszystko, co mu kazała, aż miał dość i wybuchał.
– Czy mogła pani liczyć na wsparcie emocjonalne któregoś z rodziców?
– Nie, a byłam emocjonalną bombą – odpowiedziała. – Wszyscy w rodzinie z tego żartują. Jako dziecko i nastolatka często wpadałam w złość i płakałam, a rodzice zawsze starali się mnie uspokoić… za pomocą przekupstwa albo kary. Próbowali wszystkiego. Czasami mama bywała wspierająca, zwykle jednak denerwowała się razem ze mną.
– Co się działo, kiedy była pani spokojna? – zapytałam.
– Nigdy się nad tym nie zastanawiałam. Chyba nic. Nikt mnie nawet nie zauważał, jeśli nie przechodziłam kryzysu – powiedziała Reyna.
– Czyli musiała pani wybierać między całkowitym brakiem uwagi albo „dramatyzowaniem”, aby ktoś panią dostrzegł?
– Tak, miałam do wyboru dwie złe opcje – odparła. – Z Sabinem jest tak samo. Czuję, że muszę się zdenerwować, aby mnie zauważył.
Tak jak w przypadku Sabina, wykształcony w dzieciństwie styl przywiązania Reyny ujawniał się w małżeństwie. Jako dziecko miała dwie możliwości: albo dać swoim emocjom wybuchnąć – w końcu była „emocjonalną bombą” – albo czuć, że nikogo one nie interesują. Takie emocjonalne porzucenie jest dla dziecka zbyt bolesne, dlatego młody mózg Reyny nauczył się, że „dramatyzowanie” (które dla niej oznaczało wyrażanie emocji płaczem i krzykiem) to jedyny sposób, by uzyskać potwierdzenie własnego istnienia i znaczenia. W ten sposób dziewczynka, a później kobieta, zyskiwała uwagę bliskich.
Żaden rodzic nie jest idealny. Nawet najbardziej kochający opiekunowie czasami bywają rozkojarzeni i nieobecni; krzyczą na dzieci, a później tego żałują; tracą cierpliwość i każą dziecku iść do pokoju w chwili, gdy ono najbardziej potrzebuje bliskości. Żaden rodzic nie jest czuły i emocjonalnie dostrojony do dziecka przez cały czas. I to jest w porządku! Badania wykazują, że aby wykształcić bezpieczną więź z opiekunem, dzieci potrzebują jego pełnej uwagi tylko przez 50% czasu. To dlatego w terapii skupiam się raczej na ogólnym klimacie dzieciństwa, a nie na pojedynczych incydentach.
Mózg rozwijającego się dziecka jest jak gąbka. Chłonie wszelkie informacje z otoczenia, czy tego chce, czy nie, a odbywa się to niemal w całości poza świadomością. Dzięki temu proces uczenia się przebiega szybko i skutecznie – nie trzeba go zatrzymywać, by zastanawiać się nad każdą decyzją. Wyobraź sobie siebie jako czteroletnie dziecko. W tym wieku prawdopodobnie nie trzeba było ci przypominać, jak trafić do łazienki lub że pokrętło od ciepłej wody jest po lewej stronie, a pasta do zębów w górnej szufladzie. Ponieważ nasz mózg ma zdolność pobierania informacji z otoczenia i przechowywania ich do późniejszego wykorzystania, nie musimy tracić cennej energii na zastanawianie się nad każdym ruchem. Podobnie uczymy się funkcjonowania w świecie emocjonalnym. Być może twój dziecięcy umysł podpowiadał ci, że kiedy odczuwasz frustrację, możesz szukać pomocy u rodzica i otrzymać wsparcie. Może nauczył się, że twój tata się niepokoi, gdy czujesz smutek, więc lepiej jest ukrywać łzy; albo że pokazując mamie swoje rysunki, by zwrócić na siebie jej uwagę, możesz poczuć ciepło i przyjemność z jej reakcji. Zbierając wszystkie te informacje, udało ci się wypracować zestaw zasad emocjonalnych, które służą ci w dorosłym życiu.
Kiedy objaśniam tę koncepcję moim klientom, często wyrażają wątpliwości i pytają o wrodzony temperament. Czy to, kim jesteśmy, nie zależy jednak od genów, a nie od wychowania? Czy to możliwe, że Sabino urodził się z predyspozycją do wycofywania się, a Reyna od urodzenia była wrażliwa? I tak, i nie.
Wszyscy rodzimy się z pewnym temperamentem, ale to nasze środowisko decyduje o tym, w jaki sposób się on przejawia. W swojej przełomowej pracy na temat zależności między wrodzonym temperamentem dziecka a środowiskiem, w jakim się ono wychowuje, badacze Alexander Thomas i Stella Chess opisują zjawisko tak zwanej „dobroci dopasowania” między temperamentami rodzica i dziecka. Jeśli na przykład twój dziecięcy temperament był „źle dopasowany” do temperamentu twojego ojca, w waszych interakcjach często dochodziło do spięć. Takie napięte relacje oznaczają większe prawdopodobieństwo nieudanej komunikacji, która z kolei może prowadzić do niezaspokojenia potrzeb emocjonalnych, a w konsekwencji – do wykształcenia u dziecka pozabezpiecznego stylu przywiązania. Z pewnością nie ma w tym winy dziecka, które przyszło na świat z określonym temperamentem, ani winy rodzica, który mógł nie podołać wyzwaniu. Nie chcemy tu w ogóle mówić o winie, a raczej o odpowiedzialności. Indywidualne style przywiązania rozwijają się w reakcji na środowisko, które jest tworzone przez dorosłych. Dorośli są odpowiedzialni za środowisko, które tworzą, nie oznacza to jednak, że są złymi, wadliwymi, leniwymi czy nieczułymi osobami, jeśli nie wiedzieli, jak zapewnić dziecku wystarczająco sprzyjające warunki do rozwoju emocjonalnego. Być może nie mieli odpowiednich narzędzi. Mimo wszystko dzieci oczekują od opiekunów, że ci nauczą je, jak wyrażać emocje i jak sobie z nimi radzić. Jeśli rodzic nie potrafi reagować w zdrowy sposób na temperament dziecka – albo na swój własny – może mimowolnie tworzyć środowisko sprzyjające powstawaniu pozabezpiecznego stylu przywiązania.
Pamiętaj, że zachowanie twoich rodziców najpewniej nie miało na celu ukształtowania u ciebie pozabezpiecznego stylu przywiązania. Większość rodziców robi to, co uważa za najlepsze dla swoich dzieci. Jeśli jednak któreś z twoich opiekunów samo nie miało bezpiecznego stylu przywiązania, jego możliwości w zakresie tworzenia środowiska emocjonalnego sprzyjającego rozwojowi były ograniczone. Być może wpłynęły na to zewnętrzne okoliczności, takie jak śmierć lub przewlekła fizyczna bądź psychiczna choroba kogoś z rodziny, albo nawet klęska żywiołowa, która spowodowała, że twoi opiekunowie nie byli dla ciebie dostępni emocjonalnie. Czytając dalszą część książki, szczególnie tę dotyczącą stylów przywiązania, postaraj się znaleźć w sobie współczucie dla swoich rodziców i siebie – pamiętaj, że przez większość czasu wszyscy staramy się postępować jak najlepiej, choć nie zawsze się nam udaje. (Jeśli ty także jesteś rodzicem i chcesz się nauczyć, jak wychowywać dziecko w sposób sprzyjający kształtowaniu bezpiecznego stylu przywiązania, polecam ci książkę Becky Kennedy _Wewnętrzna dobroć. Stań się rodzicem, jakim pragniesz być_).
Zanim zaczniesz stosować teorię przywiązania w praktyce, by poprawić jakość swojego związku, musisz zrozumieć jej podstawy. Kiedy dowiesz się, czego dotyczy ta teoria, jak powstała i dlaczego jest tak ważna, stanie się ona twoim drogowskazem. Zaczniesz rozumieć, czemu w pewnych sytuacjach się denerwujesz, co może się dziać z twoim partnerem podczas kłótni i co powoduje, że popadacie w schematy komunikacji, których nie potraficie przerwać. Poznanie przyczyn waszych zachowań i pragnień znacznie ułatwi wam wprowadzanie zmian. Umożliwi traktowanie siebie nawzajem ze współczuciem – a to pierwszy krok do odnalezienia harmonii, której brakuje w waszej relacji.
Powstanie teorii przywiązania
W połowie XX w. psychiatra John Bowlby zauważył, że nastoletnich przestępców, których leczył w zakładzie poprawczym w Londynie, często łączyło jedno wspólne doświadczenie: nieobecność matki. Przeżywali na przykład powtarzające się okresy rozłąki z matką biologiczną lub wielokrotne zmiany matek zastępczych. Z tej obserwacji badacz wysnuł wniosek, że wczesnodziecięce doświadczenia w relacjach mogą na nas wpływać przez całe życie. Chociaż dzisiaj większości z nas wydaje się to oczywiste, w tamtych czasach teoria ta była nowością. Bowlby stwierdził także, że wszyscy rodzimy się z „behawioralnym systemem przywiązania, który motywuje nas do poszukiwania bliskości z opiekunami, podobnie jak apetyt sprawia, że szukamy czegoś do jedzenia”.
Biologiczne podstawy teorii przywiązania nie są bardzo skomplikowane i większość z nas rozumie je intuicyjnie: ludzie potrzebują innych ludzi, aby żyć i się rozmnażać. Ewolucja sprzyja przetrwaniu cech dających większe szanse na przedłużenie gatunku. W dawnych czasach ludziom, którzy mieli zdrowsze relacje z innymi i potrafili lepiej współpracować, łatwiej było zdobywać pożywienie, budować bezpieczne schronienia, walczyć z drapieżnikami i opiekować się potomstwem. Naturalne jest dla nas nie tylko pragnienie i poszukiwanie relacji, lecz także doświadczanie silnego stresu i rozpaczy, gdy nasze związki są zagrożone rozpadem. Kiedy się niepokoisz, ponieważ twój partner nie odbiera telefonu lub nie odpisuje na wiadomości tak jak zwykle, albo gdy czujesz, że bliska osoba niesprawiedliwie cię krytykuje, nie świadczy to o twojej „nienormalności”, nie oznacza, że zachowujesz się irracjonalnie czy wymagasz zbyt wiele – w takich sytuacjach masz prawo czuć się niekomfortowo. Tak zaprogramowała cię natura. Warto jednak zaznaczyć, że samo poczucie, że twojemu związkowi coś zagraża, nie oznacza, że naprawdę tak jest. Czasami dostrzegamy niebezpieczeństwo, mimo że wcale go nie ma. Na przykład, jeśli twój partner przybiera surowy wyraz twarzy, możesz pomyśleć: „O nie, na pewno jest na mnie zły”, choć w rzeczywistości mógł pogrążyć się w głębokich rozmyślaniach (dlatego tak ważne jest, by pary uczyły się komunikować i unikać podobnych nieporozumień).
Z czasem założenia Bowlby’ego na temat wpływu wczesnego przywiązania na dorosłe relacje zostały przyjęte przez społeczność naukową psychologów. W 1970 roku Bowlby podjął współpracę z psycholożką Mary Ainsworth w celu przeprowadzenia formalnych badań, których rezultaty ugruntowały pozycję teorii przywiązania jako powszechnie uznawanego i bardzo przydatnego sposobu postrzegania relacji międzyludzkich. W wyniku tych badań wyróżniono style przywiązania: bezpieczny, ambiwalentny i unikający, a później także czwarty – zdezorganizowany. Pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku Sue Johnson, nawiązując do prac Bowlby’ego i Ainsworth – a także dokonań badaczy Cindy Hazan i Phillipa Shavera, którzy jako pierwsi zastosowali teorię przywiązania do analizy relacji osób dorosłych – zaczęła poszukiwać sposobów na wykorzystanie tej teorii do pomocy parom w kryzysie. W 1988 roku Johnson opracowała metodę zwaną terapią skoncentrowaną na emocjach, EFT – zestaw wskazówek dla terapeutów, pokazujący, jak korzystać z teorii przywiązania, by wspierać pary w uzdrawianiu relacji. Terapia skoncentrowana na emocjach pomaga zrozumieć, jak styl przywiązania każdego z partnerów wpływa na pogorszenie komunikacji, nie tylko blokując znalezienie rozwiązania, lecz także niszcząc więź emocjonalną, poczucie bezpieczeństwa i wzajemne wsparcie – czyli wszystko to, co uodparnia pary na skutki złej komunikacji. W ten sposób powstaje błędne koło. Terapeuci EFT odwołują się do badań naukowych potwierdzających zasadność teorii przywiązania i wykorzystują tę wiedzę w praktyce, by pomagać parom przetrwać kryzys i dalej się rozwijać. Jako jedna z terapeutek EFT wiem z doświadczenia, jak skuteczna jest to metoda. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat lub znaleźć terapeutę dla siebie i partnera, odwiedź stronę ICEEFT.com lub stronę Polskiego Stowarzyszenia EFT: www.pseft.pl.
Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki