Facebook - konwersja

Jak zostać lektorem audiobooków – co warto wiedzieć?

Blog - baner - Jak zostać lektorem audiobooków – co warto wiedzieć?

Zawód lektora audiobooków na przestrzeni ostatnich lat stał się wyjątkowo popularny. Pracę tę można wykonywać z własnego domu, wygodnie siedząc przed mikrofonem i komputerem. Lektorzy mogą działać na podstawie różnych umów, jednak coraz więcej osób z branży zakłada jednoosobową działalność gospodarczą i rozwija własne studio nagrań. Jaką drogę trzeba pokonać od pierwszego demo do pierwszego komercyjnego zlecenia? Podpowiadamy, jak zostać lektorem audiobooków i jak w tej branży zacząć zarabiać.

Czym zajmuje się lektor i jakie ma możliwości?

Lektor to osoba czytająca teksty w programach radiowych i telewizyjnych, spotach, reklamach, audiobookach, a także w filmach, serialach oraz bajkach. Współcześni początkujący lektorzy swą drogę zwykle zaczynają od nagrywania krótkich form do reklam radiowych bądź na potrzeby mediów społecznościowych. Z czasem, gdy podszlifują swój warsztat i zdobędą dobrą opinię w branży, mogą realizować większe i ambitniejsze zlecenia, jak czytanie audiobooków, filmów czy dubbing.

Jak zostać lektorem audiobooków?

Obecne możliwości zostania lektorem audiobooków są ogromne. Wiążą się z tym jednak ciężka praca i czas poświęcony na własny rozwój. Próg wejścia do branży lektorskiej jest dość niewielki. Dzieje się tak za sprawą stosunkowo taniego sprzętu, z którego na początku swej kariery mogą korzystać młodzi lektorzy. Podstawowy zestaw można skompletować, mieszcząc się w budżecie 1000 zł. Mikrofon, słuchawki, koszyk, pop-filtr i mikser to elementy, o które z czasem należy rozbudować swoje domowe studio.

Skoro mamy już odpowiedni sprzęt, wydaje się, że można zacząć nagrywać. Owszem, można. Trzeba jednak wiedzieć, że pierwsze nagrania nie powinny stanowić materiałów dla klienta. Na samym początku lektorskiej drogi należy zapoznać się ze sprzętem. Sprawdzić jego możliwości i to, co potrafi „wyciągnąć” z naszego głosu.

Kolejna kwestia to ćwiczenia. Zanim złożymy klientom oferty i uznamy, że nasze pierwsze demo nie wymaga popraw, warto dać sobie kilka dni bądź tygodni, by poćwiczyć dykcję, intonację i barwę głosu. Po tym czasie dobrze jest ponownie odsłuchać swoje pierwsze demo i spróbować spojrzeć na nie krytycznie. Może nawet nagrać coś zupełnie nowego, a poprzedni materiał wyrzucić do kosza.

Poproś o opinię w branży

Po nagraniu swoich pierwszych lektorskich demówek zapytaj o opinię w branży – na forach i w grupach dla lektorów. W tych miejscach z pewnością znajdzie się kilka starszych i doświadczonych koleżanek i kolegów po fachu, którzy dadzą Ci wskazówki. Możesz się również spotkać z ostrą krytyką swojego materiału. Jeżeli jest ona konstruktywna, wyciągnij z komentarzy wnioski. Inne przykre opinie niech będą dla Ciebie motywacją do dalszej pracy. Hejt jest w sieci wszechobecny, jednak nie przejmuj się nim i skoncentruj się na tych opiniach, dzięki którym możesz ulepszyć swój warsztat i swoje demo.

Ucz się i szlifuj warsztat

Wykształcenie nie jest kluczowe w zawodzie lektora. Podczas składania ofert i propozycji zleceń od klientów nikt nie pyta o dyplomy ukończenia szkół czy certyfikaty odbytych szkoleń. Dla kontrahentów najważniejsze jest to, jak brzmisz. Dlatego warto uczęszczać na kursy emisji głosu oraz warsztaty aktorskie. Zdobyte podczas nich umiejętności i wiedza umożliwią równe konkurowanie z innymi osobami z branży czy nawet studiami nagrań.

Dosyć często lektorami zostają aktorzy oraz absolwenci wydziałów aktorskich szkół filmowych czy teatralnych. Doświadczenie nabyte na studiach czy deskach teatru ułatwia lektorom wczucie się w rolę, a także zwracanie uwagi na barwę głosu, dynamikę, intonację, akcent czy interpretację tekstu.

Dostań się do banku głosów lektorskich

Dostanie się do banku głosów to jeden z najbardziej pożądanych etapów w karierze początkujących lektorów. Bank głosów to miejsce w sieci – strona, platforma – w którym mieści się ogromna baza lektorów. Można w niej znaleźć setki próbek lektorskich. Zleceniodawcy często korzystają z tego typu stron, gdyż mają one szeroką ofertę i gwarantują odpowiednią jakość nagrania. Dlatego warto popracować nad świetnym demo, które zachwyci bank i sprawi, że zaproszą Cię do zespołu.

W tym przypadku niezwykle ważne jest zadbanie o dostarczenie profesjonalnej ścieżki dźwiękowej. W celu stworzenia materiału z górnej półki warto udać się do specjalistycznego studia nagrań. Miejsca te bardzo często umożliwiają młodym lektorom wykonanie demo za darmo. Dzięki temu pomagają wybić się debiutantom, którzy później korzystają z ich usług. Warto śledzić również informacje banków głosów lektorskich w mediach społecznościowych. Zdarza się, że tego typu firmy same organizują nagrania lektorskie, by odkryć nowe talenty i nietuzinkowe głosy.

Zarabianie jako lektor audiobooków – szukanie zleceń i marketing

Jak zarabiać jako lektor audiobooków? Przede wszystkim na początku swej kariery musisz samodzielnie i aktywnie szukać zleceń. Wiąże się to z napisaniem przekonującej oferty i składaniem propozycji do wydawnictw, a także twórców. Możesz również poszukać konkursów na słuchowiska i spróbować wziąć w nich udział.

Pozyskiwanie klientów nie należy do najbardziej fascynującej części pracy lektora audiobooków. Jeżeli chcesz, by kontrahenci sami zgłaszali się do Ciebie, zadbaj o marketing. W sieci istnieje wiele poradników, z których można dowiedzieć się, jak za darmo założyć własną stronę i skutecznie prowadzić profile w mediach społecznościowych. Dziel się tam swoją pracą, dotychczasowymi realizacjami, a także zdobytą wiedzą. W ten sposób pozwolisz klientowi się zauważyć i sprawisz wrażenie profesjonalnego lektora.

Zgłoś się do nas - kontakt znajdziesz na stronie virtualo.eu.

Bierz przykład z najlepszych lektorów audiobooków

Praca jako lektor audiobooków wiąże się nie tylko z dobrym głosem, siedzeniem przed mikrofonem i czytaniem. To nieustanne ćwiczenie warsztatu, ale często także praca z zakresu postprodukcji dźwięku w przeznaczonych do tego programach czy aplikacjach. Niemniej, by móc rywalizować o zlecenia z konkurencją, trzeba być na bieżąco z nowościami w branży.

Nieocenione w tym przypadku okazują się również rady najlepszych polskich lektorów audiobooków. W sieci można znaleźć wiele wywiadów, m.in. z Rochem Siemianowskim czy Tomaszem Knapikiem, w których dzielą się oni ponadczasową wiedzą i przydatnymi wskazówkami. Więcej na ten temat możesz przeczytać w artykule Lektorzy audiobooków – kto i dlaczego czyta książki najlepiej według Virtualo?

  • Bestsellery Virtualo.pl

Kategorie: