Facebook - konwersja

Jak stworzyć i wydać e-booka? – wskazówki dla twórców i wydawców

Blog - baner - Jak stworzyć i wydać e-booka? – wskazówki dla twórców i wydawców

Self-publishing to sformułowanie zapożyczone z języka angielskiego, które oznacza samopublikowanie. Wydawanie e-booka bez udziału oficyny, własnym sumptem autora, jest znane od dawna. Taką praktykę stosowało wielu XV- i XVI-wiecznych pisarzy. Obecnie zjawisko to znów staje się popularne i twórcy chętnie podejmują się self-publishingu. Cechą charakterystyczną tzw. samowydania jest fakt, iż twórca ma kontrolę nad procesami wydawniczymi oraz sprzedażowymi. Poza tym na rynku jest wiele wydawnictw, które wspierają niezależnych twórców i wydawców w publikacji pierwszego i kolejnego dzieła. Dzięki temu cały proces przebiega sprawnie, profesjonalnie i skutecznie.

Jak stworzyć i wydać własnego e-booka – wszystko, co musisz wiedzieć o self-publishingu

Jak wydać własnego e-booka? Na początku niezbędny jest pomysł. Powinno się go skonsultować z innymi osobami i ocenić jego atrakcyjność dla potencjalnych czytelników. E-booki powstające w ramach self-publishingu to często poradniki, utwory branżowe, ale również powieści. W pierwszym i drugim przypadku warto pielęgnować zasadę, według której dobrze jest pisać o tym, na czym się naprawdę znamy – w czym jesteśmy specjalistami. Należy też wyjść z założenia, że rozwijany temat musimy przedstawić z innej perspektywy, rzucić na niego nowe światło. To konieczne, gdyż biorąc pod uwagę współczesny, dynamiczny rynek wydawniczy, prawdopodobnie ktoś już coś podobnego napisał. W celu dokonania wstępnej weryfikacji „dobrego pomysłu na e-booka” można zadać sobie 5 pytań:

  • Czy chciałbyś przeczytać taką książkę?
  • Czy temat, na który będziesz pisać, interesuje Cię?
  • Czy rozwijana historia porusza Cię i jest dla Ciebie ważna?
  • Czy inni chcieliby przeczytać taką książkę?
  • Czy potencjalni czytelnicy mogą utożsamić się z głównymi bohaterami lub z narratorem?

Twierdzące odpowiedzi na wszystkie z powyższych pytań to znak, że autor jest na dobrej drodze. Jeśli w którymś przypadku odpowiedź brzmi – „nie”, trzeba popracować nad tym, by móc w końcu odpowiedzieć „tak”. W tym celu czasem konieczna jest zmiana całego tematu, innym razem modyfikacja bohaterów, a kolejnym – dodanie chwytliwych wątków, które sprawią, że e-book stanie się unikalny. Jeżeli pomysł jest dobry, kolejny ważny krok to stworzenie konspektu. Szkic książki pomoże uporządkować treść. Następnie trzeba wykrzesać z siebie jak najwięcej silnej woli i samodyscypliny, by zacząć konsekwentnie pisać.

Ile kosztuje wydanie własnego e-booka?

Self-publishing wiąże się również z tym, że autor sam musi zadbać o redakcję, korektę, skład e-booka oraz projekt graficzny. W tych przypadkach najrozsądniejszym rozwiązaniem jest zlecenie tych prac specjalistom – zewnętrzne zlecenie prac redakcyjnych, korektorskich i składowych. Specjaliści z pewnością poradzą sobie ze swoimi zadaniami lepiej niż autor. To wiąże się z kosztami – zwykle kilka lub kilkanaście tysięcy złotych. Za redakcję i skład e-booka można zapłacić 2 tys. zł, ale też 10 tys. zł. Stawki na rynku są różne i cały czas się zmieniają, a całkowity koszt zależy również od rodzaju książki oraz liczby stron.

Recenzja – zaangażowanie osób trzecich w redakcję i ocenę merytoryczną

Gdy treść jest gotowa, warto oddać ją do oceny znajomym, którzy spojrzą na nią krytycznym okiem. Być może wyłapią nieścisłości i błędy merytoryczne, które będzie można jeszcze skorygować przed oddaniem książki do składu. Nie chodzi w tym przypadku o pozyskanie pozytywnej i nieobiektywnej opinii od bliskich i zaprzyjaźnionych osób. Można poprosić kilku współpracowników, by każdy przeczytał po jednym rozdziale. Dzięki temu nie obciążymy wszystkich treścią całej książki. Wówczas jedna osoba będzie mogła skupić się na rzeczowości konkretnego tematu.

Jak złożyć e-booka w formatach MOBI, EPUB, PDF?

Po napisaniu i sprawdzeniu pod względem merytorycznym i stylistycznym treści, czas na pracę nad jej wizualną warstwą. W tym momencie rozpoczyna się etap składania e-booka. Powinien on mieć dwa formaty – EPUB oraz MOBI. Elektroniczne książki wydane w tych rozszerzeniach nadają się do odtwarzania na czytnikach. Dzięki temu swobodnie można powiększać tekst, ciesząc się komfortem czytania – bez straty jakości. Wydanie e-booka w PDF dotyczy częściej publikacji zawierających materiały z obrazkami – fotografiami, wykresami, diagramami itp.

Oddanie e-booka do złożenia specjaliście wiąże się z dodatkowymi kosztami. Niemniej taka osoba zrobi to bardzo dobrze. Świeżym okiem spojrzy na publikację i zwróci uwagę na szczegóły, których z różnych powodów nie dostrzeże autor czy wydawca. Dzięki temu tekst nie będzie wyglądał jak robocze strony z programu do edycji treści, lecz jak prawdziwa książka.

Przeniesienie spójników z końca wersu do następnej linijki, wypunktowania, nagłówki, numery stron i dbałość o „nierozjeżdżanie się” tekstu to dopiero wierzchołek góry lodowej prac tzw. składacza. Powinien on przygotować ciekawy i unikalny projekt utworu, zgodny z obowiązującymi na rynku normami i trendami. Twórca i wydawca muszą również ponieść koszty związane z projektem okładki. Niby to oczywiste, że „nie należy oceniać książki po okładce”, a jednak gros czytelników nadal tak robi. Dlatego tę kwestię warto zlecić sprawdzonemu i cieszącemu się dobrymi opiniami grafikowi.

Darmowe i płatne programy do tworzenia e-booków

Wszystkie wspomniane etapy można zrealizować niewielkim nakładem pieniężnym samodzielnie. Trzeba poświęcić na to oczywiście czas, a także wykupić dostępy i abonamenty do różnego rodzaju narzędzi oraz programów, które ułatwią wydanie e-booka. Wstępnej redakcji można dokonać, korzystając z programu ortograf.pl lub languagetool.org.

W celu złożenia książki i stworzenia projektu można wykorzystać intuicyjny serwis Canva, a także skorzystać z Google Slides. Niemniej wielość funkcji i możliwości zapewniają płatne aplikacje Adobe InDesign czy Lucidpress. Do e-booków często potrzebne są również zdjęcia i ilustracje. Wówczas korzysta się z darmowych bądź płatnych banków zdjęć, np. Pixabay, Pexels, Adobe Stock czy Shutterstock.

Jak złożyć wniosek o numer ISBN dla e-booka?

Osoby chcące sprzedawać swojego e-booka muszą pozyskać dla niego 13-cyfrowy numer ISBN (ang. International Standard Book Number). Jest to obowiązkowe w przypadku wszystkich wydawanych w Polsce książek. Dzięki temu możliwe jest wygenerowanie kodu kreskowego dla danej publikacji. Wyrobienie ISBN jest bezpłatne, a wniosek można złożyć przez Internet na stronie Biblioteki Narodowej. Wystąpienia o ISBN warto dokonać jeszcze przed składem, gdyż numer powinien być wydrukowany na odwrocie strony tytułowej i na czwartej stronie okładki.

Działalność gospodarcza a self-publishing

Każdy autor, chcący sprzedawać swojego e-booka, musi liczyć się z koniecznością założenia działalności gospodarczej. To niezbędne, by móc sprzedawać swój utwór legalnie. Działalność można założyć bezpłatnie i w prosty sposób przez Internet – w rządowym serwisie dla przedsiębiorcy biznes.gov.pl. Zyski z działalności wiążą się z odprowadzaniem podatku i opłacaniem składek. Na początku można funkcjonować na tzw. małym ZUS-ie z ulgami. Po 24 miesiącach konieczne jest już opłacanie wszystkich składek. Prowadząc działalność, warto korzystać z usług księgowych.

Umieść e-booka w najpopularniejszych księgarniach online z Virtualo

Ostatnie etapy wydania e-booka to dystrybucja, promocja i sprzedaż. Niektórzy pisarze i wydawcy decydują się na samodzielny handel za pomocą własnej strony internetowej czy autorskiego sklepu online. W pewnym momencie nadchodzi czas, by zaistnieć również w księgarniach i pozyskać szersze grono czytelników. Twórcy, którzy mają już założoną działalność gospodarczą, mogą nawiązać współpracę z Virtualo.

Dzięki kompleksowemu wsparciu wydawcy i autorzy nie muszą kontaktować się z każdą księgarnią z prośbą o dystrybucję e-booka. Z Virtualo można dotrzeć z publikacją do wszystkich księgarni. Projekt zostaje w pełni zaopiekowany, a nad poszczególnymi zadaniami, które standardowo zleca się zewnętrznie, czuwają nasi specjaliści. Publikujemy e-booki debiutantów z Wattpada oraz doświadczonych pisarzy.

Otwieramy drogę dotarcia do wielomilionowej grupy klientów. Virtualo jest wyłącznym dystrybutorem treści dla serwisów Empik.com i Virtualo.pl oraz aplikacji abonamentowej Empik Go. Dzięki temu twórcy zyskują mocny start swojej książki. Każdy wydawca wymaga indywidualnego traktowania. Dlatego nasz przedstawiciel handlowy przedkłada odpowiednią ofertę i ustala szczegóły bezpośrednio z wydawcą. Przy współpracy uzyskuje się dostęp do prywatnego panelu wydawcy i przechodzi się krótkie szkolenie dotyczące korzystania z systemu. Autorów i wydawców zainteresowanych wydaniem e-booka zapraszamy do kontaktu przez stronę http://www.virtualo.eu.

  • Bestsellery Virtualo.pl

Kategorie: